Pepsi: worth a dime, costs a nickel

picture

Számtalan nagy tőzsdei vállalat rivalizál egymással, de az egyik emblematikusabb párharc biztosan a Pepsi és a Coca közötti. A napokban szembejött velem az alábbi animáció, ami a kumulált hozamukat mutatja 1972 óta.

Számomra a két termék abszolút helyettesíthető, de érdekes volt látni, hogy mennyivel nagyobb hozamot lehetett elérni a Pepsivel. A különbségek okait most ebben az írásban nem célom feltárni, jelenleg egyébként mindkét cég árazása 20 P/E, hasonló kapitalizációval rendelkeznek, nincs érdemi különbség messziről nézve.

A portfóliómenedzser csapatban viszont többen nem értettek velem egyet a két termék közötti közönyömmel kapcsolatban, és jelezték, hogy bármikor felismerik az általuk preferált márkát. Nem lehetett mit tenni, vakkóstolást kellett rendeznünk az alapkezelőben, ahol négy terméket kellett helyesen felismerni: Coca-Cola, Pepsi Cola, Pepsi MAX Zero, Coca-Cola Zero.

Az eredmény egészen elképesztő lett! A tíz emberből hatan egyet vagy egyet sem talált el, hárman a felét, és csak egy telitalálatosunk volt. Nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy a két márkát még azok sem tudták megkülönböztetni, akik ragaszkodnak ahhoz, hogy az egyik sokkal jobb a másiknál!

Mégis van szerintem valami különbség a két márka között. Bár a Coca-Cola is nagyon próbálkozott, számomra a valaha volt legjobb reklámokat a Pepsi csinálta, elég az örök klasszikus Shaolin reklámra gondolni. A hihetetlen marketing rivalizálás egészen zseniális szpotokat is eredményezett, amelyeknek lehetett volna az a mottója: „nem a győzelem számít, hanem az alázás”. Egészen remek volt a David Beckhammel készült reklám és a többi focis tematikájú is, de ami igazán jellemezte a két cég közötti versengést, az ez a videó:

(Borítókép: a Coca-Cola és a Pepsi évtizedek óta rivalizálnak egymással, forrás: TheStreet)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.