A híd, ami nem volt túl messze

picture

Rájár a rúd a dán Maersk szállítmányozási cégre, a világban tomboló deglobalizáció, de főként a vörös-tengeri geopolitikai feszültségek miatt nagyon nehéz piaci körülmények között kell működnie. Az árfolyam euróban 25 százalékot esett az elmúlt évben, 40-et az elmúlt két évben.

A húszi rakétatámadások miatt a vörös-tengeri szállítmányozás nem a leggördülékenyebben működött mostanában. A háború inflatorikus, az ellátási bottleneck pedig még inkább, valami megoldást kell találni erre, különben gyakran és tartósan okozhat ellátási problémákat. (Abba most nem is mennék bele, hogy a húszik által használt drónok értéke durván 2 ezer dollár, a USS Carney által kilőtt rakétáké, amelyekkel leszedik a drónokat, meg darabonként 2 millió dollár.)

A támadások hatására a szállítmányozási vállalatoknak meg kellett kerülnie a Jóreménység fokát, ez 10 nappal növelte a szállítási időt. A globalizált környezetben korábban tökéletesre csiszolt ellátási láncok nem voltak felkészülve ilyen jellegű fennakadásokra, a helyzetet ráadásul tovább rontja, hogy a Panama-csatorna vízállása is rekord alacsony, ez durván még 10 nappal növelte meg az átlagos szállítási időt.

Hogy mennyire bizonytalan az egész iparág, jól mutatja, hogy a Maersk menedzsmentjének előrejelzése szerint az idei eredmény (EBITDA) 1 és 6 milliárd dollár között alakulhat, szemben a múlt évi 9,8 milliárd dollárral. Minden azon múlik, hogy mennyi ideig járhatatlan a Vörös-tenger, mennyire emelkednek a biztosítási díjak és egyéb költségek.

Néhány hete a kollégákkal azonban éppen arról beszélgettünk, hogy már számtalan negatív hatást áraz a piac, így viszonylag alacsony értékelés mellett lehetne beszállási lehetőséget keresni a cégbe, bízva abban, hogy hosszú távon kicsit normalizálódhat a helyzet.

De ekkor jött baltimore-i hídszerencsétlenség. A Maersk egyik meghibásodott konténerszállítója nekiütközött a Patapsco folyó torkolata felett átívelő 2,6 kilométer hosszú hídnak. Az irányíthatatlanná vált hajó vészjelzést adott le, így a híd forgalmát még sikerült időben leállítani, a karbantartó munkásokat viszont már nem tudták értesíteni, a feltételezések szerint hat ember vesztette életét.

A szörnyű tragédiának tőzsdei tanulsága is van: ha már azt hiszed, minden be van árazva a szuper „deep value” részvényedbe, akkor a tőzsde alázatra nevel.

(Borítókép: Maersk, forrás: Bloomberg)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.