A kínai fogyasztás lassulása már kezd gondokat okozni a részvénypiacon

Május 2-án és 3-án nagyjából 24 órán belül három top100-as amerikai vállalat adott ki figyelmeztetést az elkövetkező negyedév kínai értékesítéseivel kapcsolatban. A Starbucks, az Estée Lauder és a Qualcomm sem látja rózsásnak a helyzetet.

picture

A kilencvenes évek végén és a kétezres évek elején a részvénypiacok még szinte kizárólag az amerikai fogyasztó költési potenciáljára figyeltek. Akkor, amikor „meg kellett menteni a világgazdaságot”. Napjainkban már egy sokkal inkább globális világban élünk. Sok esetben nem csak az amerikai értékesítéseken áll vagy bukik egyes vállalatok sorsa. Ékes bizonyítéka ennek a világ vezető luxusmárkájának, az LVMH csoportnak a 2023-as első negyedéves értékesítési megoszlása az egyes kiemelt piacok között, amely a következőképpen alakult:

Az ázsiai értékesítés nagyjából annyi, mint az európai és az amerikai összesen. Viszont amennyire segítette a Louis Vuitton brandje által vezetett luxusvállalatot – és mellette a Hermes értékesítéseit – az idei év első negyedévében a legtehetősebb ázsiai, és kiemelten a kínai vásárlók elapadni nem akaró érdeklődése, annyira komolyan veendő problémák kezdenek felbukkanni a szélesebb kínai fogyasztói réteget tekintve egyes vállalatok friss gyorsjelentéseiben.

Az ázsiai utazásokhoz kapcsolható értékesítések helyreállása a pandémia után sokkal volatilisebbnek bizonyul, mint azt korábban vártuk. Emellett lassabb fokozatban áll vissza más régiókhoz képest.

Ezek Fabrizio Freda elnök és vezérigazgató szavai voltak a május 3-i szerdán az Estée Lauder gyorsjelentésével kapcsolatban. A maga 72 milliárd dolláros piaci kapitalizációjával az Egyesült Államok 103. legnagyobb tőzsdei vállalata komoly figyelmeztetést adott ki az idei árbevételére vonatkozóan. A korábbi 5-7 százalékos csökkenés helyett immár 10-12 százalékos visszaesést várnak. Elsősorban az ázsiai értékesítési nehézségek miatt. A befektetők nem is hagyták szó nélkül ezt a negatív meglepetést. A napi gyertyás chart így mutat 2022. július 1. és 2023. május 3. között:

Estée Lauder napi gyertyás chart

Gigantikus forgalom mellett 17 százalékos esés következett be a szerdai gyorsjelentési napon (kék téglalap).

Egy fél nappal az Estée Lauder előtt jelentett a Starbucks, amely hasonló bizonytalanságról számolt be a kínai piac közeljövőjével kapcsolatban. 120 milliárd dolláros piaci kapitalizációjával az USA 59. legnagyobb tőzsdei vállalatának számító kávézólánc első negyedéves gyorsjelentése mindenben jobb volt a vártnál. A tisztított egy részvényre jutó eredmény a 65 centes várakozással szemben 74 cent lett. Míg az árbevétel 3 százalékkal haladta meg a várakozásokat. Az első negyedév nagy pozitívuma volt összességében Kína a 3 százalékos (azonos kávézókra jutó) árbevétel-növekedésével. Hogy mi lett a részvénypiaci reakció? Ahogyan a következő 2022. július 1. és 2023. május 3. közötti napi gyertyás ábrán látható 9 százalékos esés:

Starbucks részvény esés

Hogy miért? A cég szerint az újranyitás utáni lendületet követően a kínai piac elkezdett lefékezni, ami miatt a további kilátások eléggé bizonytalanok. Ezért a következő negyedév egy részvényre jutó eredménye jelentősen a tervezett alatt lehet.

A keddi piaczárás utáni Starbucks és a szerdai piacnyitás előtti Estée Lauder gyorsjelentések után szerdán piaczárás után jelentett a Qualcomm is. (126 milliárd dolláros piaci kapitalizáció, az 54. legnagyobb amerikai tőzsdei vállalat.) A chipgyártó szerint a mobiltelefonok iránti kereslet tovább romlik, és nem számítanak jelentőségteljes „recovery”-re Kínában.

Messzemenő következtetéseket nem kell levonnunk három top100-as amerikai vállalat (az Estée Lauder az volt még a jelentése előtt) friss gyorsjelentéséből Kínáról. Ám az, hogy ők egyszerre kommunikálják azt, hogy az újranyitást követő kezdeti lelkesedés után nagy a bizonytalanság a kínai értékesítéseikkel kapcsolatosan, mindenképpen egy figyelmeztető jelzés kell, hogy legyen minden részvénypiaci befektető számára.

(A cikk először a Portfolio.hu oldalán jelent meg 2023. május 3-án. Borítókép: Starbucks Kínában, forrás: Getty Images)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.