Mennyibe kerülne az üzemanyag hatósági ársapka nélkül?

picture

Abba a szerencsétlen helyzetbe kerültünk, hogy az üzemanyag árat befolyásoló tételek közül a legtöbb a drágulás irányába mutat. Hatósági ár nélkül a hazai benzin a Brent típusú nyersolaj drágulása és a forint gyengesége miatt 610-640 forintba kerülne literenként. A gázolaj literje pedig 650-690 forint között alakulna.

A töltőállomások hetente maximum kétszer módosítják az általuk kínált árakat. Ugyanakkor a végfelhasználói árat befolyásoló legfontosabb tényezők egy része naponta változik. Ezek a következők:

  1. Nyersolaj ára – Itt fontos kiemelni, hogy milyen típusú nyersolajat dolgoz fel egy adott finomító. Ha a MOL-t vesszük példának (bár nem csak az ő finomítói látják el a magyar keresletet) túlnyomórészt orosz ural típusú kőolajat használ fel. Ez egy árazási előny a környező finomítókkal szemben, ami a finomítási nyereségnél jelentkezik. A Brent típusú kőolaj ára 130 dollár/hordó, ami közel 10 éve nem látott szinteket jelent.
  2. Finomítási nyereség – Ezt legegyszerűbben úgy lehet megragadni, hogy a finomított nyersolaj beszerzési ára és a finomított termékek árai közötti árrés. A régiónk tipikusan több benzint állít elő, mint amennyire kereslet mutatkozik, viszont a dízel deficites. Aktualitása, hogy Oroszország maga is nagy finomított termék exportőr (főképp dízel). Így hasonlóan az orosz kőolajhoz a dízel exportja is jelentősen megakadt nyugati érdeklődés hiányában (önkényes szankció). Emiatt február végétől kínálathiány lépett fel Európában, így az átlagnál magasabb egység profitot láthatunk az európai jegyzésekben, annak érdekében, hogy nagyobb gázolaj/benzin kihozatalra ösztönözze a finomítókat. Egy finomító nyereségét ezen felül befolyásolja, hogy milyen áron vásárolja a feldolgozandó kőolajat, költségelőnyt jelent, ha olcsóbban tud egy adott finomító nyersolajhoz jutni, mint a versenytársai. Mint említettük, a MOL főképp ural típusú nyersolajat dolgoz fel, viszont most rendkívül „akciósan”, 20–30 százalékos diszkonttal teszi, ami korábban nagyjából 3-4 százalék szokott lenni. Ez érdemben javítani tudja a finomítói árrést: attól függően, hogy milyen áron és mennyi orosz olajat használ fel az 18–45 forint/liter között mozoghat. (Az átlagos márciusi finomítói marzsot április első munkanapján teszi közzé a MOL.)
  3. Nagykereskedelmi haszonkulcs – A finomítók és a töltőállomások közötti logisztikáért felelős operáció, kb. 10 – 20 forint/liter nagyságrendileg.
  4. Kiskereskedelmi haszonkulcs – Főképp az befolyásolja, hogy az adott töltőállomás mennyire frekventált lokációval rendelkezik, illetve a tőle legközelebb eső kút távolsága. Autópálya melletti töltőállomásoknak van a legnagyobb árazási ereje, emiatt találkozunk itt a legmagasabb üzemanyagárakkal. A MOL Csoport közel kétezer kútjának átlagos kiskereskedelmi haszonkulcsából érdemes kiindulni, az megközelítőleg 40 forint/liter.
  5. Jövedéki adó – A benzin jövedéki adója 120 forint/liter, míg a gázolajé 110 forint/liter.
  6. KKKSZ-díj – Kőolaj és Kőolajtermék Készletező Szövetség díja, a nettó ár 1 százaléka.
  7. Forint dollár keresztárfolyam – Mozgása nagyon fontos, legegyszerűbb példa erre, hogy a nyersolaj beszerzési ára dollárban van denominálva. Év eleje óta 9 százalékot gyengült a hazai fizetőeszközünk a dollárhoz képest, itt 357 forinttal számoltunk.
  8. ÁFA – 27 százalék.

Összességében azt lehet elmondani, hogy az üzemanyagok árát legnagyobb mértékben, nagyjából 46 százalékban a nyersolaj ára, 40 százalékban pedig az állami elvonások (jövedéki adó, áfa, KKKSZ-díj) befolyásolják. A maradék 14 százalékon a kiskereskedelmi és nagykereskedelmi árrés és a finomítói haszonkulcs osztozik.

(Megjegyzés: az általunk bemutatott üzemanyagárak a március 8-ai állapotot tükrözik, borítókép: üzemanyagtöltő-állomás Budapesten, forrás: Koszticsák Szilárd / MTI)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.