Nincs már ember, aki az iskolabuszokat vezetné

Iskolabuszsofőrnek lenni az Egyesült Államokban nem könnyű élet. Az alacsony fizetések már korábban is problémát jelentettek, az elmúlt két év járványhelyzete azonban minden eddiginél nagyobb válsághelyzetet okozott. A Hustle írása alapján mutatjuk be ma az amerikai iskolabuszsofőr-hiány okait.

picture

„Most akkor bemutatnám a komplett tanári kart” – hangzott el a mondat egy somogyi szálloda hosszú vacsoraasztalánál 24 évvel ezelőtt. Pályakezdő közgazdászként még 1997-ben a cég, ahol dolgoztam egy komplex oktatási programot szervezett az egyik vezető biztosítási cég üzletkötőinek. A modult amiért én feleltem, háromnapos blokkokban oktattuk le az ország különböző helyszínein lévő szállodákban. A két este a vacsoráknál komplett élettörténetek kerültek terítékre, naiv fiatalemberként sokszor csak pislogni tudtam. Ilyen volt az a szívfacsaró történet is, amikor az egyik úriember körbemutatott az asztalnál, és sorolta az anyagi kényszerből önmagukat biztosítási üzletkötővé átképző tanárokat az általuk korábban tanított tantárgyakkal együtt. Tényleg megvolt az összes tantárgy.

AZÓTA ELTELT EGY NEGYEDSZÁZAD, ÁM SAJNOS A TANÁRI SZAKMA MEGBECSÜLTSÉGE NEMHOGY JOBB LETT VOLNA, HANEM ÓRIÁSIT ROMLOTT AZÓTA.

A közoktatási dolgozók fizetési problémái világszerte jelen vannak. A mai írásban egy kirándulást teszünk az Egyesült Államokba, hogy megmutassuk, miképpen alakult ki krónikus iskolabuszsofőr-hiány, hogyan szipkázta el mások mellett például az Amazon ezt a fajta munkaerőt.

Valamikor szeptemberben egy bostoni nyelvtantanár terepgyakorlatra kívánta vinni középiskolás tanítványait. Követve az ilyenkor megszokott protokollt megpróbált lefoglalni egy az általunk a filmekből ismert sárga iskolabuszt. Ám ekkor egy korábban ismeretlen probléma ütötte fel a fejét. Nem volt sofőr, aki a buszt vezetni tudta volna. Ezért az iskolának egy privát partibuszt kellett bérelnie neonfényekkel és középen rúdtáncra kiképzett oszlopokkal.

Egy 1500 amerikai iskolakerületi vezető bevonásával elvégzett felmérés szerint 2021 őszén 65 százalékuknak az elsőszámú problémája az iskolabuszhiány volt. Aminek az oka a sofőrhiány. (78 százalékuk ráadásul a helyzet romlására számított.) Massachusetts államban – ahová a már említett bostoni eset is tartozik – a kormányzónak 250 Nemzeti Gárda tagot kellett átvezényelnie, hogy iskolabuszokat vezessenek. Texasban tanárokat és kosárlabdaedzőket kérnek meg az iskolabuszok vezetésére.

A már korábban is nyomokban létező, és a mostani iskolakezdésnél felerősödő iskolabuszsofőr-hiány 2021 szeptemberében vált minden eddiginél nyomasztóbbá. A már említett felmérésben az iskolakerületi vezetők 81 százaléka számolt be üresen álló iskolabuszsofőri állásról. Idén nem volt ritka az olyan iskolakerület sem iskolakezdéskor, ahol a buszvezetők 30-50 százaléka hiányzott.

Iskolabuszok az USA-ban

Egy normál évben az amerikai általános és középiskolák 12 évfolyamának tanulói közül 55 százalék használja otthona és a suli közötti közlekedési eszközként az iskolabuszt. Ez 25 millió tanuló. A 13 800 iskolakerület évente 22 milliárd dollárt költ erre a fajta transzportra. Összesen 500 ezer iskolabusz van az országban, amelyek 60 százalékát az iskolakerületek birtokolják és futtatják. Míg a maradék 40 százalékot privát szerződéses partnerek üzemeltetik. Az egyik legnagyobb ilyen privát szerződéses partner, a First Student 2019-ben 1,85 milliárd dolláros árbevétel mellett 173 millió dollárnyi profitot realizált.

Amikor az aktuális sofőrhiány okait vizsgáljuk, akkor természetesen bejön a képbe a koronavírus-járvány és az általa kiváltott hatások sorozata. A történet itt is 2020 márciusában kezdődött, amikor az amerikai általános és középiskolás diákok 95 százaléka otthoni oktatásba ment át. Bár az iskolakerületek 13,5 milliárd dolláros szövetségi segélyt kaptak, nagyon sok helyen ebből nem az iskolabuszos szerződéses partnereket igyekeztek kifizetni. Ezek a szerződéses partnerek pedig sok sofőrjüket elbocsátották. Pont akkor, amikor a házhozszállítási boom világszerte elindult.

EGY SZÓ, MINT SZÁZ, EZEK AZ ELBOCSÁTOTT SOFŐRÖK GYORSAN TALÁLTAK (JOBBAN FIZETŐ) MUNKÁT, ÉS MOST ŐSSZEL A TANÉV BEINDULÁSAKOR KVÁZI LEHETETLENNÉ VÁLT VISSZACSÁBÍTANI ŐKET.

Ez már önmagában is elég nagy probléma volt, ám a még állományban maradt iskolabuszsofőrök körében is masszív felmondási hullám indult el, aminek egészségügyi okai voltak. A sofőrök medián életkora 56 év, ami 14 évvel több, mint az amerikai munkavállalók medián életkora. Az alábbi ábrán az egyes szakmák munkavállalóinak medián életkorai láthatók.

Tudni kell, hogy 56 éves életkorban a koronavírus halálos kimenetelének az esélye negyvenszerese a 18-29 éves korosztályénak. És ezen nyers statisztika mellé az iskolabuszok még két okból hoztak magukkal nagyobb fertőzési kockázatot. Egyrészt a szűk és zárt térben jóval gyorsabb a vírus terjedése. Másrészt pedig a tanév elején még nem lehetett oltani a 12 évesnél fiatalabb gyermekeket, akik közül nagyon sokan elkapták a delta variánst. Több amerikai államban emiatt riasztó mértékű volt idén ősszel az iskolabuszsofőrök halálozási aránya.

Az iskolabuszsofőrök munkaideje napon belül jellemzően két nagyobb szakaszra bomlik. A nebulókat reggel 6:30 és 9:00, illetve délután 13:00 és 16:00 között kell több fuvarral elvinni az iskolába és hazavinni onnan. A fuvarok után jön a bázison a buszok takarítása, illetve a mostani világban a fuvarok előtt a fertőtlenítés. A napközbeni három-négy órás holtidőért nem jár fizetés, de arra már rövid az idő, hogy ezalatt valamilyen másodállást végezzenek a sofőrök. A fizetés jellemzően óránként 16 dollár és 80 cent, de például Arkansas vagy Mississippi államokban nem éri el a 12 dollárt.

És ha az alacsony fizetés és a munkaidő széttagoltsága nem lenne elég baj, akkor a 180 napos iskolaév is okoz egyéb problémákat. Nincs fizetés az iskolaszünetekre, és sok helyen nincs szakszervezet, ami a béremelési igényeket támogathatná. A pandémia alatt pedig sokaknak jött a munkanélküli segély, ami bizonyos esetekben magasabb volt, mint az iskolabusz-sofőri fizetés.

MÁR ENNYI INDOK IS ELÉG LENNE A SÚLYOS ISKOLABUSZSOFŐR-HIÁNYRA.

Ám az okok között meg kell említenünk az elmúlt két évtized legnagyobb diszrupcióját véghez vivő amerikai vállalatot, az Amazont is. Miközben a jelenléti oktatás megszenvedte a koronavírus járványt, addig az online kiskereskedelem és kifejezetten a házhozszállítások piaca hatalmasat nőtt. Ennek pedig hatalmas a sofőrigénye, raktárosigénye.

Palm Beach-en Floridában az Amazon nemrég nyitott meg egy 9000 négyzetméteres raktárat, amely azóta is aktívan keres a kiszállításokhoz sofőröket. Lett is ennek hatása a helyi iskolabuszokra nézve. Azonnal vészhelyzet alakult ki, mert ahogyan az írás elején Bostonban történt, itt sincs már aki reggel az iskolába vinné a gyerekeket.

(A fenti írás szinte teljes egészében a the Hustle „Why America has a school bus driver shortage” című cikke alapján készült. Köszönet érte! Címlapkép: iskolabuszsofőrnek lenni az Egyesült Államokban nem könnyű élet, forrás: John Tlumacki / Boston Globe)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.