Mindeközben Chilében: vegán mesterséges intelligencia!?

Egy mindössze öt és fél éves chilei startup teljesen újragondolta a vegán táplálékok megkomponálását. Forradalmi receptjeikkel pedig már elkezdték az Egyesült Államok meghódítását is, nem kell csodálkozni, hogy Jeff Bezos is a támogatóik között van. A mai írásban bemutatjuk Giuseppét, az extravagáns mesterszakácsot és a NotCo nevű chilei unikornist.

picture

Giuseppe egy első ránézésre őrültnek tűnő vegán séf, aki többek között ananászléből és káposztából készít alternatív tejet. A hagyományos vegán ételek és italok készítői számára hajmeresztőnek tűnnek Giuseppe burger, majonéz és jégkrém receptjeinek más összetevői is, amik között például van zöldborsó, bambusz, cékla és csicseriborsó is. Amikor Giuseppét rászabadították a vegán receptkészítésre, az első növényi teje zöld színűre sikeredett. És azóta is folyamatosan olyan ötletei vannak, amik élő embernek eszébe sem jutnának.

NEM CSODA. UGYANIS GIUSEPPE NEM IS ÉLŐ EMBER, HANEM EGY GÉPI TANULÁSON ALAPULÓ MESTERSÉGES INTELLIGENCIA.

Az elmúlt hetekben többször került be a nemzetközi vegán és pénzügyi szaksajtóba a NotCo nevű chilei vállalat, amely 2015-ös alapítása után villámgyorsan vált a dél-amerikai ország első unikornisává (olyan startup, melynek értéke meghaladja az egymilliárd dollárt.) A NotCo két legismertebb finanszírozója a Bezos Expeditions (az Amazon alapító családi kockázatitőke társasága) és a Future Positive (Biz Stone Twitter társalapító befektetési cége). Ismerkedjünk hát meg ezzel a chilei vállalattal,

MERT JÓ ESÉLYÉT LÁTOM ANNAK, HOGY ŐK VAGY KÖVETŐIK AZ ELKÖVETKEZŐ ÉVEKBEN KOMOLY MÉRTÉKBEN FELFORGATHATJÁK AZ ÉLELMISZERIPART.

A NotCo jelenleg ötféle vegán élelmiszert készít, melyek magyar nyelvre fordítva a következők: NemTej, NemMajonéz, NemJégkrém, NemBurger és a NemHús. A NemHús egy friss idei újítás, melyet a chilei Burger King és a Papa John’s pizzériák használnak vegán ételeik alapanyagaként. A másik négy termék jelenleg kiskereskedelmi forgalomban kapható Chilében, Argentínában és Brazíliában. A negyedik ország, ahol a termékek közül még csak egy, a NotMilk elérhető, az Egyesült Államok. Itt a Whole Foods kezdte meg 490 áruházában az ananász- és káposztaalapú NemTej forgalmazását tavaly novemberben.

A NotCo alapítója és jelenlegi vezérigazgatója, Matías Muchnick eredetileg privátbankárként dolgozott, munkája – saját megfogalmazása szerint – az volt, hogy a nagyon gazdag ügyfeleit még gazdagabbá tegye. Ezalatt rengeteg inspiráló vállalkozói történetet hallott új cégek alapításáról és nagyon sikeressé tételéről, amitől kedvet kapott ahhoz, hogy saját vállalkozást alapítva az élelmiszeriparban csináljon valami újat. Amikor az első garázsvállalkozása nem úgy sült el, ahogyan tervezte, tanulmányútra indult Kaliforniába. Itt többek között a UCLA és a Berkeley meglátogatása során a gyógyszeripar egyik hatalmas változására lett figyelmes.

Muchnick azt vette észre, hogy a biokémia, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás gyökerestől forgatja fel az egész gyógyszer és biotechnológiai szektort, és arra gondolt, hogy a hasonló diszrupciónak immár az élelmiszerek előállításában is eljött az ideje. Ezután miközben posztgraduális tanulmányokat végzett a Harvardon, megismerkedett Karim Picharával, egy számítógépes adattudományokban jártas gépi tanulás szakértővel, aki akkor éppen a csillagok összetételét tanulmányozta. Ők ketten ekkor készítették el a NotCo üzleti tervét, amibe harmadik menedzsmenttagként bevonták Pablo Zamora növényi genomika szakértőt is. Ezzel teljessé vált az immár unikornis NotCo-menedzsment álomtriója.

A vállalat 2015 végi, 2016 eleji megalapítása után közel másfél évet kellett várni első termékük piacra dobására, ami a NotMayo, azaz NemMajonéz nevet viselő vegán majonéz volt. Ekkor kezdte meg a maga gépi tanulását Giuseppe, a mesterséges intelligencia. Matías Muchnick szerint az első kísérletek termékei voltak a legrosszabb ízű dolgok, amit valaha az életében evett. Giuseppe rengeteg kísérletezése, illetve az őt segítő humán háttér ideális ember-robot együttműködése végül 2017 márciusában sikerre vezetett, a NotMayo megjelent a chilei áruházak polcain. Az év végére aztán sikerült 8 százalékos részesedést elérnie a teljes (normál és alternatív) chilei majonézpiacon. Ez óriási siker egy olyan országban, amelyik harmadik a világon az egy főre jutó majonézfogyasztásban. Sikerült ugyanis megalkotni a szinte teljesen kompromisszummentes vegán alternatívát.

EZ A FŐ CÉL AZ ÖSSZES TERMÉK ESETÉN. ÚGY HELYETTESÍTENI AZ ÁLLATI EREDETŰ ÉLELMISZEREKET TISZTÁN NÖVÉNYI ALTERNATÍVÁKKAL, HOGY AZ NE RONTSON AZ ÉTELFOGYASZTÁS ÉLMÉNYÉN.

Maradjon meg az íz, maradjon meg a textúra, maradjon meg a szín, maradjon meg a vitaminforrás, vagy a kalciumbevitel például a tej esetében. Mindezek mellett fontos célkitűzés az is, hogy például a NemTej a sütési és főzési műveletek során ugyanolyan jól használható legyen, mint az eredeti állati eredetű alternatívák. Ezekben jut kulcsszerep Giuseppének, akit esetünkben szerencsére semmilyen módon nem kötnek az emberi gondolkozás szabályai, illetve a gasztronómia évtizedes, évszázados, évezredes berögződései.

Egy a nyugati típusú étrendhez szokott átlagember élete során nagyjából 200 fajta zöldséget és gyümölcsöt fogyaszt. Mindeközben bolygónkon 300 ezer féle ehető növény van. És itt jön be a képbe Giuseppe, aki egyszerre tanulmányozza az állati eredetű táplálékok struktúráját azok molekuláris szintjén, illetve a 300 ezer növény molekuláris struktúráját. Ezzel egyidejűleg Giuseppe a táplálék állati eredetű molekuláit növényi eredetű molekulákra cseréli, mintha csak legózna az étellel. Például az ananász ugyanolyan laktonokat tartalmaz, mint amelyek a tehéntej krémességét adják. A NotCo a honlapján ezt úgy szemlélteti, hogy az ananász és a tej ugyanolyan legókockákat tartalmaznak, ami az általunk gondoltnál jóval hasonlóbbá teszi a két élelmiszert.

Az alapítók célja az állati termékekre kísértetiesen hasonlító vegán alternatívák megkomponálásával nem csak az, hogy egészségesebb táplálékot hozzanak létre, hanem az is, hogy drasztikusan csökkentsék az élelmiszer előállításának az ökológiai lábnyomát. Jelenlegi négy kiskereskedelmi termékük előállítása az állati eredetű alternatívákhoz képest jóval kevesebb energia és vízfelhasználással, illetve jóval kisebb szén-dioxid-kibocsátással jár együtt. Hogy százalékosan ez mit jelent, azt a NotCo 2020-as auditja mutatja:

Túl a környezetvédelmen és az állatok védelmén, a NotCo nagyon fontos felismerése az, hogy potenciális vásárlóikat – hosszabb távon mindenképpen – a hasukon keresztül lehet megfogni. Egy amerikai felmérés szerint például a mandula-, zab-, kókusztejek vásárlóinak harmada visszatér a tehéntejhez, mivel nem találja meg ezekben a vegán termékekben a klasszikus tej valódi helyettesítőjét.

Giuseppe mindeközben egyre gyorsabban tanul. Ahhoz, hogy a NotMayo forgalomba kerülhessen, még másfél évre volt szükség. Az úgynevezett kétszázalékos NotMilk receptje ezután már 10 hónap alatt készült el, míg a NotMilk Whole már csak két hónapnyi munkát igényelt az egyre jobban összecsiszolódó robot-ember kapcsolat miatt is. Giuseppe ugyanis havonta százasával állítja elő vegán receptjeit. Ezeket aztán a NotCo tudósai és séfjei prototípusokba sorolják, megkóstolják, és az egyéb jellemzők alapján is tesztelik a mesterséges intelligencia ötleteit. Majd visszajelzéseket adnak Giuseppének (például kevesebb cukrot kérnek), ezen az iterációs folyamaton keresztül pedig végül kibontakozik a jövő vegán tápláléka.

Véleményem szerint az élelmiszeripar egy olyan diszrupciós hullám előtt áll, mint amit a Tesla indított el az autózásban, a 2010-es években. Lehetséges, hogy a 2020-as évek a kompromisszumoktól mentes környezettudatos táplálékok terén fog olyan forradalmat hozni, mint amilyet napjainkban az elektromos autózásban látunk.

(Címlapkép: a NotCo többek között ananászléből és káposztából is készít alternatív tejet, forrás: NotCo.)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.