Turisztikai IPO a világjárvány idején: tőzsdére megy az Airbnb

picture

Az Airbnb tőzsdei bevezetése

Szerdán kezdődik az elmúlt évek egyik legjobban várt – a szálláshelyek számára online piacteret kínáló Airbnb – nyilvános részvénykibocsátása. Az Airbnb platformja összeköti a házigazdákat és a szálláskeresőket a világ szinte minden pontján. A hagyományos hoteleknél sokszor olcsóbb vagy egyedibb alternatívát kínálnak az utazók számára.

Bár az otthonmegosztás korábban is létező fogalom volt, az Airbnb ügyes marketinggel, technológiával, céltudatos brandépítéssel újragondolta az iparágat. A felfutásának pedig a sokáig meglehetősen bizonytalan szabályozói környezet is sokat segített.

A FORRÓ TŐKEPIACI HANGULAT ÉS AZ ERŐS BEFEKTETŐI KERESLET MIATT A CÉG TEGNAP A KORÁBBI 44-50 DOLLÁRRÓL 56-60 DOLLÁRRA EMELTE A RÉSZVÉNYEKRE VONATKOZÓ KIBOCSÁTÁSI ÁRSÁVOT,

ezáltal a vállalat értékeltsége akár a 42 milliárd dollárt is elérheti. Ez jól szemlélteti az egyre pozitívabb (és ezzel egyre nagyobb kockázatot vállaló) befektetői hangulatot, év elején még csak 31 milliárd dollárra értékelték a céget, míg tavasszal, mikor az első lezárások alatt vészhelyzeti tőkebevonásra szorult a vállalat, mindössze 18 milliárd dolláros értékeltség mellett tudott finanszírozáshoz jutni.

Hogyan nőtte ki magát a három fiatal által elindított startup egy 42 milliárd dollárt érő vállalattá?

2007-ben az alapítók közül kettő, Brian Chesky és Joe Gebbia kiadták a lakásukban található három matracot egy San Franciscóban tartott technológiai konferencia látogatóinak. A bevétel segítette fedezni az albérletük díját, valamint elültette a fejükben a később Airbnb néven ismert vállalkozás ötletének magját. Azonban a sikerig vezető út rögös volt, a kezdetekben egyéb forrásokra is szorultak, hogy fedezni tudják a költségeiket. 2008-ban például Barack Obamat és John McCaint ábrázoló müzliket adtak el, hogy fizetni tudják a hiteleiket.

picture

Ezért kezd bele a szomszédom is az Airbnb-be

Egy jó helyen vásárolt lakás esetén az Airbnb-s bérbeadás hozama könnyen több, mint kétszerese is lehet a hagyományosnak, még akkor is, ha az árbevétel húsz százalékát kezelési költségként fizetjük ki egy profi szolgáltatónak az ügyintézésért. Mutatjuk a képletet és a kockázatokat is.

Még ugyanebben az évben viszont a startup bekerült a Szilícium-völgy Y-Combinator programjába, ennek keretében 6 százalékát adták el 20.000 dollárért. A 2008-as válság után a vállalat a sharing economy egyre népszerűbbé válásával tovább növekedett, 2010-ben pedig a Sequoia Capital támogatásával levezényelte az első seed (magvető) finanszírozási körét, sikeresen bevonva 600 000 dollár tőkét.

Rá egy évvel elkészült az Airbnb-alkalmazás, valamint az azonnali foglalás funkció. Ekkor az Airbnb már több, mint 8.000 városban volt elérhető világszerte.

2016-RA, SOK SZILÍCIUM-VÖLGYI VÁLLALATTAL ELLENTÉTBEN, MÁR POZITÍV CASH FLOW-T VOLT KÉPES FELMUTATNI. EBBEN AZ ÉVBEN A BEVÉTELE ELÉRTE AZ 1 MILLIÁRD DOLLÁRT, TÖBB MINT 80 SZÁZALÉKOT EMELKEDVE A 2015-ÖS ÉVHEZ KÉPEST.

Az Airbnb nyilvános kibocsátásának elutasítása

Habár a részesedéssel rendelkező munkavállalók és egyéb befektetők felől egyre nagyobb volt a nyomás, hogy a vállalatot vigyék tőzsdére, a cég vezérigazgatója (és egyben társalapítója) Brian Chesky akkoriban inkább a nyilvános piac elkerülése mellett volt. A döntése – annak ellenére, hogy a Szilícium-völgyben számos cég vezetősége akár egy évtizedig, vagy tovább is várt a vállalat tőzsdére vitele előtt – sok, az Airbnb egyre növekvő értékeltségéből profitálni akaró munkavállaló és befektető ellenszenvét vívta ki. A 2017-es év végére a cégen belül az IPO-t támogató és ellenző csoportok között már nyílt viták alakultak ki.

Egyes befektetési bankárok szerint a nyilvános részvénykibocsátással 2018-ban a vállalat 40 milliárd dolláros értékeltséget érhetett volna el, 10 milliárd dollárral többet, mint a tőzsdén kívül. Azonban Chesky és pár másik befektető, mint például Alfred Lin, a Sequoia képviselője ismételten elutasította a cég nyilvános részvénykibocsátását 2018-ban. Cheskynek így több tere maradt a saját ambiciózus projektjein, a cég fejlesztésén dolgozni.

Az évek óta várt IPO az Airbnb-nél

A Wall Street befektetői által egyik legjobban várt nyilvános részvénykibocsátás jó úton volt afelé, hogy már tavaly megvalósuljon, de akkor a gyengébb piaci hangulat és a Covid közbeszólt. Az IPO mégsem csúszik éveket: a vállalat vezetősége látva a javuló piaci tendenciákat most a nyilvános kibocsátás mellett döntött.

AZ AIRBNB AZ IPO-K SZEMPONTJÁBÓL AZ AMERIKAI PIAC EGYIK LEGFORGALMASABB ÉVÉBEN LÉP A TŐZSDÉRE,

az elmúlt 20 évben nem látott számú nyilvános kibocsátás volt idén. További érdekesség, hogy az amerikai részvénypiacon elérhető vállalatok száma az elmúlt 10 évben először emelkedett.

Akkor is drága, ha sikerre van ítélve?

A vállalat jelenleg összesen 601 millió darab részvénnyel rendelkezik, és 57 millió darabot tervez kibocsátani a nemrég megemelt 56-60 dolláros ársávban, melynek a tetejével számolva akár 42 milliárd dolláros értékeltséget is kaphat. A cég tervezett piaci értéke hagyományos módszerekkel számítva egyáltalán nem mondható olcsónak vagy alulértékeltnek,

AZ AIRBNB 42 MILLIÁRD DOLLÁROS ÉRTÉKE KÖRÜLBELÜL TÍZSZERESE A JÖVŐ ÉVRE VÁRHATÓ 4,2 MILLIÁRD DOLLÁROS BEVÉTELÉNEK.

Ez jóval magasabb, mint például a Marriott (P/S= 3,22), vagy éppen a Hilton (P/S= 5,22) Price/Sales mutatójánál, ebből is látszik, hogy a befektetők szemében milyen hatalmas ezeknek a cégeknek versenyhátránya az Airbnb-vel szemben. Az árazás viszont már közel sem tűnik irreálisnak, ha figyelembe vesszük, hogy a versenytársának tartott, már régebb óta a piacon lévő Booking Holdings papírjai jelenleg is 10 körüli P/S mutatóval forognak.

Hogy miért ekkora a kereslet a vállalat papírjai iránt? Nos, a kérdést több szempontból is megközelíthetjük. Egyrészről az utóbbi időben megnőtt a befektetői kereslet az olyan, a gazdaság digitalizálását elősegítő technológiai vállalatok iránt, mint például az Airbnb. Másrészről viszont a javuló körülmények és a hatékony vakcinák megjelenése olyan jelek, amelyek a befektetőket arra engedik következtetni, hogy a koronavírus által megtépázott cég jövője biztosítva van. Bár a tavaszi lezárásokat nagyon megszenvedte a vállalat, hiszen a második negyedévben 66,6 százalékkal csökkent a foglalások száma az előző év azonos időszakához képest, de a harmadik negyedévben már erős visszapattanást láthattunk a bevételében.

A home office adta lehetőségek

A cég ügyesen felismerte és kihasználta a járvány miatt sok millió munkavállaló home office-ra való átállásában rejlő lehetőséget. A pandémia alatt rengeteg tehetősebb ember szeretett volna kiszabadulni a nagyvárosok forgatagából, és nyugodt körülmények között dolgozni. Erre kínáltak kiváló lehetőséget az Airbnb platformján hirdetett vidéki házak, bungalók és nyaralók. Egy a Sierra Nevada-hegységben több bungalóval rendelkező házigazda elmondása szerint az általa felkínált szállásokat volt, hogy akár több hónapra is kivették a járvány alatt, magasabb áron, mint amit a házak hagyományos albérletbe adásával fel tudott volna számolni.

Kockázatok

Bár az utóbbi időben jelentősen javultak a kilátások, mégis számos kockázati faktor van, ami az Airbnb üzletére negatív hatást gyakorolhat a jövőben. Ilyenek például a járvány okozta hosszú távú hatások: kérdéses, hogy az elmúlt hónapok megváltoztatták-e az emberek utazással kapcsolatos szokásait. Véleményem szerint nem, a lakosságnak az a része, mely eddig is megtehette, hogy utazzon, már tűkön ülve várja, hogy ismét meglátogathassa a kedvenc célpontjait. Emiatt a következő évben a vakcinák megjelenésével a turizmus, és ezzel együtt az Airbnb üzletének fellendülését tapasztalhatjuk majd.

EGY ENNÉL FONTOSABB KOCKÁZATI FAKTOR VISZONT A SZABÁLYOZÁS ALAKULÁSA.

A politikai döntéshozók részben a városok belső kerületeiben lakó választópolgárok panaszainak engedve, részben az Airbnb ingatlanárakra gyakorolt hatását tompítani próbálva, részben pedig a szállodaipar nyomására az utóbbi években már számos Airbnb-t érintő korlátozást hoztak világszerte.

Pozitív kilátások

A fundamentumok ugyanakkor javulóban, egyre pozitívabbak a kilátások, és a vállalatvezetésnek is erős víziója van. Jó eséllyel folytatni tudja tehát az utazási és turisztikai ipart átalakító, ambiciózus törekvéseit. Az Airbnb fő célcsoportja, a fiatal felnőttek egyre többet költenek utazásra. A 2019-es AARP által készített utazási trendek összefoglalója alapján az átlag amerikai fiatal (21 és 37 év közötti) közel öt utazást tervez az év során, melyből három nemzetközi utazás.

Az Utazási és Turisztikai Világtanács (WTTC) szerint a globális utazási és turisztikai ipar globális GDP-hez való hozzájárulása 2019-ben meghaladta a 8.900 milliárd dollárt, mely a globális GDP 10,3 százalékát jelentette. Bár a járvány mindezt zárójelbe tette, az Airbnb esetében okkal feltételezhetjük, hogy a mindez csak átmeneti nehézség.

(Címlapkép: Brian Chesky, az Airbnb alapítója és vezérigazgatója, forrás: AP Photo)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.