Vételi pánik után vételi őrület
Idén februárban a tőzsdei jelenségvilág egy ritkán látható fajtája figyelhető meg az Egyesült Államokban. Már nem is a korábbi vételi pánik, hanem vételi őrület zajlik piacvezető egyedi részvényekben. A nagyforgalmú, gyorsuló ütemű és heves emelkedések igen gyakran a piac tetőzésénél fordulnak elő. Utoljára 2000 elején lehetett hasonló technológiai chartokat látni az amerikai részvénypiacon.
Az amerikai részvénypiacon október eleje óta tapasztalható általános befektetői pálfordulás hónapok óta tartó vételi pánikkal jár együtt. Ennek az okait részletesen megvizsgáltuk január végén.
Azóta a piac kapott egy nagyon komoly erőfelmérő akadályt a kínai koronavírus által, amiből valami egészen elementáris erővel tört ki újabb csúcsokra. A tegnapi kereskedési nap a három vezető amerikai indexben (S&P 500, Nasdaq Composite, Dow Jones) idén már a sokadik mindenkori csúcsot hozta el. Olyan félelmetes részvényéhségben van az amerikai befektetőtársadalom és az amerikai piacot kereskedő globális befektetők, hogy egészen egyszerűen nincs rossz hír, a kereskedők csak a pozitívumokra hajlandók koncentrálni. Hatvanmillió ember van hetek óta karanténban Kínában, meghaltak több, mint ezren, állnak a világ beszállítóláncaiban kulcsfontosságú kínai gyárak, akadozik a globális turizmus. Kit érdekel? Csak időszakos a hatás, ha pedig gond van, akkor majd pénzt pumpálnak a jegybankok a rendszerbe. Jelenleg így gondolkozik a piac. Amint pedig megnyugtató hírek érkeznek vírusfrontról, akkor lehet vásárolni a részvényeket a technológiai szektor reprezentánsainak maximális preferálásával.
Az elmúlt évek amerikai bikapiacának elsőszámú vezetője a Microsoft volt. Nagyon tanulságos megfigyelnünk azt, hogy miképp reagált a szoftveróriás a koronavírus által okozott turbulenciára. Az alábbi ábrán napi gyertyákkal látható az árfolyam alakulása 2019. július 1. és 2020. február 12. között:
Kék téglalap jelzi a koronavírus terjedésére adott elsődleges piaci reakciót, amikor a részvényár 8 dollárt esett. Utána tizenegy nap alatt 30 dollárt, azaz közel 20%-ot emelkedett a részvény (ezt segítette azért közben egy kiváló gyorsjelentés), ahogy azt a zöld téglalap mutatja. Október elejétől a februári csúcsig 44%-ot száguldott az árfolyam. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, ha lehet így fogalmazni. Heti gyertyákkal így néz ki az árfolyamalakulás 2016 eleje óta:
Igazi tankönyvi parabola és begyorsulás, ami a szemünk előtt zajlik. A történelem egyébként ismétli önmagát. Pár napja az S&P 500 indexben a két legnagyobb indexsúlyú tag (Microsoft és Apple) súlya elérte a 10%-ot, ami eddig egyszer fordult elő az index történetében, 1999 legvégén (Microsoft és GE). Húsz év különbséggel a közös pont a Microsoft.
Eklatáns példája volt a rossz hírek hatástalanságára az Amazon elmúlt néhány napja. A vezető online kiskereskedelmi cég részvényeinek árfolyama így mutat napi gyertyákkal 2019. július 1. óta:
A 2050 dollárnál húzódó kék vonal jelöli az Amazon részvények 2018-as (egész tőzsdei pályafutásra vonatkozó) csúcsárfolyamát. Zöld karika mutatja a nagyon pozitívan fogadott január végi gyorsjelentés utáni kereskedési napokat. Ekkor négy nap alatt Jeff Bezos legfőbb bennfentesként 1,7 millió darab részvényét öntötte rá a piacra 4 kereskedési nap alatt 3,5 milliárd dollár értékben. És mi lett a reakció? Amint Bezos eltűnt az eladói oldalról, 3 nap alatt 7%-ot ugrott az ár.
Kíméletlen világ van a lemaradókkal és a shortosokkal szemben. Villámgyorsan lehet az emelkedés tagadásával tetemes veszteségeket elszenvedni, ahogyan az a múlt héten a Teslában történt.
És szinte minden napra jut valami ehhez hasonló árfolyamrobbanáshoz vezető történet. A tegnapi napon a 2019-es év egyik legnagyobb nyertese, a sokak által csak a „következő Amazonként” aposztrófált Shopify részvényekben kergették fel az égbe az árat (napi gyertyák, 2019. július 1-től):
Nem egészen 14 hónapja, 2018 karácsonyán még csak 120 dollár volt a részvényárfolyam. Innen emelkedett nyolc hónap alatt 410 dollárig a részvény, majd a WeWork problémái által okozott negatív hatás eredményeképp 30%-os korrekció zajlott tavaly szeptemberben és októberben (kék téglalap). Ezután visszatért a papírba az életerő és három hónap alatt 75%-ot ment fel (zöld nyíl). Ezt az emelkedést koronázta meg a tegnapi gyorsjelentés, melyből kiderült, hogy már nem az Ebay a másodikszámú e-commerce platform az Egyesült Államokban, hanem a Shopify. A nyitás után 20%-os és 100 dolláros emelkedésben is volt a papír (szürke karika), amiből 8% maradt a nap végére. A kereskedés elementáris, 5 milliárd dolláros forgalom mellett zajlott (szürke téglalap).
Kiválóan mutatja az amerikai részvénypiac technológiai szegmensét érintő mániákus viselkedést az, hogy a tegnapi nyitás utáni 100 dolláros Shopify részvényárfolyam emelkedés alig kevesebb, mint a 14 hónappal ezelőtti 120 dolláros részvényárfolyam!!!
A Microsoft két hét alatt emelkedett 20%-ot egy koronavírus-félelem által dominált környezetben. A Tesla két nap alatt ment 50%-ot úgy, hogy előtt négy hónap alatt triplázott az árfolyam. Az Amazonban nem volt az a Jeff Bezos által felkínált részvénymennyiség, amit ne szívtak volna fel a befektetők. A Shopify pedig 14 hónap alatt ötszörözött.
Egy részvénypiaci emelkedésnek az utolsó napjaiban gyakran lehet hasonló jelenségeket megfigyelni. A leghevesebb száguldások sokszor az emelkedés utolsó óráiban következnek be. Pontosan erre láttunk több egyedi részvényben példát az elmúlt napokban. Mindeközben teljesen eltűnt a korábbi pesszimizmus a piacról. A befektetők nem félnek már semmitől.
Véleményem szerint maximum hetek vannak hátra csak az immár tizenegy éve tartó amerikai részvénypiaci emelkedésből. De az is lehet, hogy már csak napok…
(Címlapkép: The New York Times)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.