Tudom, mit tettél tavaly nyáron
Több mint 40 százalékkal nőtt öt év alatt a rövid (1-3 éjszakás) repülős utazások száma – derül ki az Eurostat most közzétett adataiból. Miközben az üzleti utak száma szinte minden bontás szerint (utazás eszköze, hossza) csökkent, a magáncélú repülős utazásoké jelentősen emelkedett. A privát utazások között a rövid (1-3 éjszakás) repülős utazások 42 százalékos növekedése a vizsgált 2012-2017 közötti öt éves időszakban azért is kiemelkedő, mert ezeknek van meghatározó súlya a légiforgalomban: az összes utazásnak mindössze 18 százaléka üzleti célú, az esetek döntő részében, 82 százalékban személyes utakra használjuk a légiközlekedést.
Mindez annak fényében lehet érdekes, hogy a klímaváltozás kapcsán az elmúlt években fokozottan került előtérbe a légiközlekedés szerepe. Az EU év elején kiadott, 2019-es, a légiforgalomból származó karbonemissziót is bemutató jelentése szerint 2018-ban közel 25 százalékkal több széndioxid került a légkörbe az európai légiközlekedésnek köszönhetően, mint 2013-ban. (Ez számszerűsítve 66,4 millió tonnát jelent a korábbi 53,5 millióval szemben.) A jelentés a 2018-as adatra vonatkozóan csak előrejelzéssel él, ahogy az idei és a 2020-as évre is: eszerint a növekedés a 2013-as szinthez képest jövőre már a 30 százalékot is meghaladja – azaz klímaváltozás ide vagy oda, csak az európai légiközlekedés közel harmadával több széndioxidot juttat a légkörbe évente, mint néhány évvel ezelőtt.
(Címlapkép: Gellinger / Pixabay)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.