Az éhség viheti tőzsdére az Ubert
Nehéz helyzetbe került az Uber, miután főbb versenytársai útját állták azokon a fejlődő piacokon, amelyek a jövőbeli növekedés motorjai lehettek volna. A vállalat vezetésének határozott célkitűzése, hogy mihamarabb tőzsdére vigye a céget. Ugyanakkor fontos, hogy a részvény árazása magasabb legyen, mint amennyit a legutolsó körben beszállt Softbank fizetett a részesedéséért, vagyis további dinamikus növekedést kellene árazni a tranzakcióban. De honnan lehet ezt a növekedést elővarázsolni? Az egyik megoldási lehetőség az Uber egy alternatív leágazása, az UberEats, ami kezdeti sikerei alapján komoly potenciált jelenthet a cég számára, és akár a várva várt tőzsdére lépést is meghozhatja.
Újratervezés szükséges
Az Uber volumennövekedésen alapuló stratégiájához a kínai, az indiai és orosz piac hozhatta volna az áttörést, de a helyi szereplők mindegyik kísérletet visszaverték. Bár jelenleg a világ legnagyobb startupja, az Uber értékeltsége a növekedési kilátásoktól függ, és ez elmaradt a várttól. Az elmúlt év botrányokkal tűzdelt időszaka megtépázta az Uber befektetőinek bizalmát, a becsült cégérték 70 milliárd dollárról 50 milliárdra csökkent. Ha a vállalat értékének és a felhasználók számának arányát vizsgáljuk, az Uber még mindig drágának mondható a Facebookhoz vagy Twitterhez képest, és ez azt sugallja, hogy a befektetők a nagy növekedést még nem árazták ki teljesen.
A VÁLLALAT VEZETÉSÉNEK EZÉRT IS ELENGEDHETETLEN A NÖVEKEDÉS FENNTARTÁSA, ENNEK ÉRDEKÉBEN A MÁR BEVÁLT RENDSZER ÚJRACSOMAGOLÁSÁBA KEZDTEK.
Először az alaptevékenységtől csupán kis mértékben eltérő módosításokkal kísérleteztek. Így jött létre többek között a fuvarokat összegyűjtő UberPOOL, vagy a luxusréteget megcélzó UberSUV. Bár az egyes Uber-variációk árazása jelentősen eltér, egy átlagos fuvar akár az alapár ötszörösébe is kerülhet, az alapkoncepció – emberek szállítása városon belül – változatlan maradt.
Az UberEats annyiban más a többi útkereséshez képest, hogy bár ugyancsak felhasználja a fuvarozásnál kiforrott szoftvert, ami igazából a cég fő értéke és produktuma, viszont a személyszállítás helyett már az ételek házhozszállítására specializálódott.
Az Uber fuvarozási részlegének is a fő problémája, hogy a működés nagyon munkaerőintenzív, és amíg az önvezető járművek el nem terjednek, erre a problémára nincs is jó megoldás. Mivel az Eats is hasonló alapokon működik, ez a probléma ott is jelentős. Viszont pont ez teremti meg a keresletet az új szolgáltatásra, hiszen az éttermek jelentős része nem szívesen alkalmaz főállású futárt, ugyanakkor a nagyobb volumen érdekében hajlandóak díjat fizetni. Az amerikai Forbes cikke alapján az UberEats esetében nem csupán az ételt rendelő fizet díjat, hanem a menüben szereplő árak 30 százalékát az éttermek is átengedik, miközben a fuvardíjat nem építhetik bele az árukba.
Az éttermek hamar nehéz helyzetbe kerülhetnek mivel az iparágban az átlagos profitmargin nem haladja meg a 30 százalékot. A McDonald’s esetében a profit árbevételre vetített értéke jelenleg 24 százalék, de a szintén tőzsdén jegyzett Wendy’s esetében ez az érték csupán 9 százalék. Ennyire nem lehet egyértelműen meghatározni a fine-dining helyek profittermelő képességét, de a NYTimes szerint Amerikában átlagosan ezek sem haladják meg a 15 százalékot.
Nagyon leegyszerűsítve ezek alapján, ha az éttermek az UberEats szolgáltatását veszik igénybe, minden egyes kiszállított étellel a veszteségüket növelik. Természetesen bőven van kivétel, hiszen egyfelől a mérethatékonyság jelenthet már olyan előnyt, hogy az étteremnek megéri igénybe venni a szolgáltatást, másfelől a kevésbé ismert helyek számára ez egyfajta direkt marketinggel ér fel, ami növelheti a jövőbeli helyben fogyasztók számát.
Az Ubernek bejött
Az Eats növekedése látványos, az Uber fuvarozó szolgáltatását használók számához viszonyítva már a 15 százalékot is meghaladja. Mivel már bőven túljutott a cégcsoporton belüli inkubátorprojekt-szinten, a vezetőség jogosan várhatja az Eats sikerével a cégcsoport növekedésének újbóli beindulását, amivel a vállalatcsoport következő éveinek növekedését akár garantálhatják is. Tavaly júliusban a szolgáltatás már 108 városban működött, ebből 27-ben már profitábilisan. Ekkorra egy év működés után már 5.3 millióan próbálták ki a szolgáltatást, amely már szemmel látható mennyiség az UBER akkori 38.4 milliós felhasználószámához képest. Hasonlóan a versenytárs Postmates stratégiájához, az Uber is együttműködési megállapodást kötött nagy partnerekkel, például a McDonald’s-szal. Így egy évvel ezelőtt a felhasználó szám hirtelen duplázódni is tudott.
Nagy növekedés előtt az online ételszállítás piaca
Az étel házhozszállítás piaca nagyságrendileg 90-100 milliárd dollár, és így csupán egy százaléka a teljes élelmiszer és vendéglátás szektornak. Bár a teljes piac növekedését éves szinten 3.8 százalékra becslik, az online piac növekedése közel 25 százalék volt az elmúlt években és várhatóan továbbra is kétszámjegyű növekedéssel érdemes számolni az offline rovására.
Az online aránya az okostelefon-penetráció növekedésével illetve az újabb generációknak köszönhetően dinamikusan emelkedett 8 százalékról 42 százalékra az elmúlt öt évben. Országonként is nagy eltéréseket tapasztalhattunk. Svédországban az online felhasználók száma már több mint 56 százaléka a fogyasztóknak, szemben az egészen alacsony kelet-európai értékkel. Szektorok között is nagy különbségek látszanak. A fapados légitársaságok esetében a jegyvásárlások 99 százaléka online történik. Esetükben mára már inkább az a fő kérdés, hogy az utas a webes felületen vagy a mobil applikáción keresztül veszi a jegyét. Utóbbiak aránya a WizzAir esetében 25 százalékra emelkedett az elmúlt évben, miközben csak az Y generáción belül ez az arány már több mint 60 százalék. Látható, hogy az online/offline arány az ételrendelés piacán gyerekcipőben jár még a légitársaságokhoz képest, de a növekedési lehetőség kiemelkedő, és várhatóan az éves közel 4 százalék tartható.
Kik állhatják útját az UBER-nek ezen a piacon?
Közel se úttörőként lépett erre az alacsony belépési korlátokkal rendelkező piacra az Uber. A már piacon jelenlevő versenytársakat szolgáltatásuk alapján két csoportra érdemes osztani. Az első körbe azok tartoznak, akik csak a logisztikai platformot, vagyis a technológiát biztosítják jutalékért cserébe az éttermeknek. A JustEat például garantálja a vásárlójának, hogy ugyanazt az árat kapja, mintha az étteremtől közvetlenül rendelne, viszont az étteremtől 15 százalék jutalékot elvár az egyszeri regisztrációs díjon felül.
A második csoportba tartozik többek között az UberEats is, hiszen a szoftveres támogatáson kívül saját futárokkal szállítja házhoz az ételeket, és ezért összesen az első csoport jutalékának kétszeresét kérik el. Azon felül, hogy az Uber több mint kétmillió sofőrrel van kapcsolatban, fő versenyelőnye, hogy működése óta alaposan feltérképezte a nagyvárosok közlekedési mintáit, ezért a fuvaridő rövidebb lehet, így az étel minősége sem romlik radikálisan.
Ugyanakkor a versenytársai nem csupán több ételszállítási tapasztalattal rendelkeznek, de többnyire tőzsdén jegyzett tőkeerős vállalatok, így ezen a piacon is kemény versenyre számíthat az Uber.
A viszonyítás kedvéért, ha összeadjuk a hat legnagyobb versenytársa kapitalizációját, az összeg a 22 milliárd dollárt is meghaladja, közülük csak a GrubHub 10 milliárd fölött van, ami a teljes Uber-csoport becsült értékének nagyságrendileg az egyötöde.
Viszont ha a jelenlegi konkurencia nem lenne eléggé ütőképes, a napon belüli házhozszállítást tökélyre fejlesztő Amazon felvásárolta a Whole Foods kiskereskedelmi láncot, és ezzel több száz élelmiszerüzletet csatoltak a vállalatbirodalomhoz.
Bár eddig az Amazon nem lépett be az ételszállítás piacára, a már konyhával rendelkező és helyben meleg ételt készítő szupermarketek tökéletes kiindulási pontot nyújthatnak a futárok számára a nagyvárosokban. Ha kezdetben ez a szolgáltatás némileg el is tér az Uber tevékenységétől, az Amazon logisztikai rendszere már most készen áll a versenyre. Sőt, ha az Amazon vezetésének nagyon megtetszik ez a piac, a jelenlegi készpénzállományból könnyedén felvásárolhatja az Eats legnagyobb versenytársait, hiszen az erre a célra elméletileg elkölthető szabad készpénzállománya eléri az Uber teljes értékének 50 százalékát.
Ez mind szép, de akkor az Eats hozza el az Uber számára a szükséges növekedést? Valószínűleg önmagában az Eats nem lesz elegendő, dacára annak, hogy az új szolgáltatás népszerűsége töretlenül növekszik. Ugyanakkor ideig-óráig helyrebillentheti a cégcsoport növekedését, és várhatóan, ha az Amazon nem lép be erre a piacra, jelentős profitot termelhet hosszútávon is. Az Uber vezetése vélhetően további alternatív megoldásokat próbál majd ki a közeli jövőben, az egyik ilyen lehet a drónokkal való házhozszállítás, amelyet már több vállalat, mint például a UPS is tesztel.
(Címlapkép: UberEats-es robogós futár Hollandiában, dronepicr-Flickr)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.