A Tesla, a luxus óceánjáró és a túlzsúfolt rozzant komp

A legfinomabban szólva is őrült éve van a részvénypiacon a Teslának. A problémák garmadája ellenére a részvények mindezidáig felülteljesítették az S&P 500 indexet 2018-ban. Kilenc napja Elon Musk egy azóta is a viták kereszttüzében lévő Twitter-bejegyzésben jelentette ki, hogy gondolkozik a részvények tőzsdei kivezetésén. Arról is szólt, hogy erre rendelkezésre áll a számára a finanszírozás. A befektetői társadalom már több mint egy hete lélegzetvisszafojtva várja a bizonyítékokat, amik nem érkeznek. Az árfolyam erre sem esik érdemben. Hogy van ez, miért ilyen erősek a Tesla részvényei? A Tesla példáján keresztül jól látható, hogy milyen nehézségekkel kell szembesülnie annak, aki egy úgynevezett túlzsúfolt ügyletben (crowded trade) van benne.

picture

Az elmúlt 12 hónapban elképesztő mennyiségű negatív hír jelent meg a Teslával kapcsolatban. A népautónak szánt Model 3 gyártási nehézségei, a bóvlikötvény-kibocsátási igény, folyamatos finanszírozási nehézségek, negatív cash-flow, veszteségek, élesedő verseny. A problémák sora végeláthatatlan. Két nézet, két hatás került ezek kapcsán egymással szembe. Az egyik a hosszútávú befektetők szinte töretlen bizalma Elon Musk iránt, hogy a cég vezetője sokadszor is csodát tesz. Az ezzel ellentétes vélemény a cég eddigi teljesítményét inkább szem előtt tartó, rövidebb távon gondolkodó tőkepiacé, akik szerint jó termékeket és gondolatokat láthatunk a Teslától, ám a pénzügyi modell bukásra van ítélve.

Mivel a hosszútávú befektetőknek a Tesla jövőjébe vetett hite még mindig nem ingott meg, ezért a nehézségeket relatíve stabil árfolyammal vészelték át a cég részvényei. A másik oldal pesszimizmusa azonban egy érdekes helyzetet idézett elő. A vállalat jövőjét pesszimistán látó befektetők egyre szélesebb köre shortolja a Teslát. Napjainkra odáig fajult a helyzet, hogy a szabad részvényállomány 29%-át adták el a shortolók árfolyamesésre játszva. Ezek a piaci szereplők sokszor nagyon magabiztosak, szinte biztosra veszik azt, hogy a sztori vége valamiféle felsülés lesz, amin ők majd óriásit kaszálnak.

Amikor hasonló konszenzus alakul ki a rövidebb időtávon (esetünkben 1-2 év) gondolkozó piaci szereplők között, akkor gyakran áll elő az úgynevezett túlzsúfolt ügylet (crowded trade) helyzete. A hosszútávú befektetők (esetünkben 5-10 év) továbbra is bizalommal vannak a Tesla menedzsmentje iránt. A Teslánál (is) az történt, hogy a pesszimisták szétshortolták a részvényeket. Számukra evidenciának tűnik a cég bukása. A pozíció megnyitásakor azt érzik ezek a befektetők, hogy egy luxus óceánjáróra vesznek jegyet. De annyian vállalják be ugyanezt a pozíciót, hogy kialakul a túlzsúfolt ügylet. Kiderül a luxus óceánjáróról, hogy egy rozzant komp, ami pár száz embert szállíthatna, de sok ezren vannak már rajta. Ahogy a világ tengerein és óceánjain sajnos gyakran süllyednek el az ilyen hajók, úgy lehet hatalmas pénzeket veszíteni a korábban bombabiztosnak tűnő túlzsúfolt ügyleteken is.

Vészhelyzetekben mind egy kompon, mind a tőkepiacokon szokásos kísérőjelenség az, hogy a menekülők egymást taposva keresik a kijáratot:

A PÁNIK A KOMPON JELENTŐSEN MEGNÖVELI A HALÁLOS ÁLDOZATOK SZÁMÁT, A TŐKEPIACON EXTRÉM MÓDON FELHAJTJA AZ ÁRFOLYAMOT.

Ezekben a pillanatokban a potenciális eladók számát sokszorosan meghaladja a shortpozíciókat vétellel zárni próbáló szereplők száma.

Az alábbi ábrán látszik, mennyire túlzsúfolt a Tesla-short, mint pozíció:

A kék oszlopok azt mutatják, hogy az adott cég piaci kapitalizációja hányszorosa a Tesláénak. A narancsszínű oszlopok pedig az utolsó árral számolva a short pozíciók értékét mutatják milliárd dollárban.

HIHETETLEN, DE NAGYOBB A SHORTOK DOLLÁRÉRTÉKE A TESLÁBAN, MINT A 13-15-SZÖR ANNYIT ÉRŐ MÁS VEZETŐ TECHNOLÓGIAI CÉGEKBEN. EZ PEDIG SÉRÜLÉKENNYÉ TESZI AZ ÁRFOLYAMESÉSRE JÁTSZÓ BEFEKTETŐKET, AMIT ELON MUSK NAGYON JÓL TUD. A TESLA ÁRFOLYAMESÉSÉRE JÁTSZÓ KOMOLY TÖMEG MEGREGULÁZÁSÁT NAPJAINKBAN TALÁN MÁR KOMOLYABB FELADATÁNAK TEKINTI, MINT AZ AUTÓGYÁRTÁST.

„Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.”

A világ már több mint egy hete találgatja, hogy az augusztus 7-i napon a kereskedési idő kellős közepén kitett Twitter-bejegyzés egy blöff-e vagy van valami valós háttere, esetleg egy csapda. Ezzel most nem kívánok foglalkozni, mivel ezt talán csak Elon Musk tudja. A riadt shortosok reakciója erősre sikeredett. A Twitter bejegyzés időpontjának árfolyamát 18%-kal meghaladó kivezetési ár és a finanszírozás meglétére utaló jelzés kíméletlen napot rendezett a shortosoknak, amint azt az augusztus 7-ei, napon belüli grafikonja mutatja:

Ez aznap – félórán belül – már a második lék volt a „medvék kompján”. Ennyi idővel a Musk bejegyzés előtt a szaúdiak jelentették be, hogy 3-5% közötti részesedést szereztek a Teslában. Az erre adott reakciót mutatja a zöld nyíl. A kék vonal a Musk tweet-időpontjának az ára, a fekete vonal pedig a záróár. Napközben még másfél órára fel is függesztették a papírokat.

Ha az elektromos autógyártó idei évének a chartját vizsgáljuk, akkor jól látható, hogy mennyire nehéz benne lenni shortként ebben a túlzsúfolt ügyletben:

A halvány kék vonal a 2017-es záróárat jelöli. Ennél most 8,6%-kal van feljebb az ár, miközben az S&P 500 „csak” 5,4%-ot emelkedett az idén. A zöld nyíl jelöli azt a négynapos mozgást, ami augusztus elején 28,8%-kal robbantotta fel az árfolyamot. Ehhez kellett egy behízelgő konferenciabeszélgetés a gyorsjelentés után Elon Musktól, egy szaúdi bejelentés és egy Twitter-bejegyzés. Ahogy a túlzsúfolt komp is életveszélyes, úgy mondhatjuk el ezt a túlzsúfolt ügyletben való részvételről is.

Nagyon könnyen elképzelhető, hogy ez a Tweet volt Elon Musk hattyúdalának az igazi kezdete és az általa vezetett Tesla megbukik pénzügyileg. Ám ekkor is szem előtt kell tartani az árfolyameséssel keresni kívánó befektetőknek a klasszikus vadnyugati igazságot: „Előbb az akasztás, utána az igazság.” Lehet, hogy Elon Musknak nem fog sikerülni a népautós áttörés a Teslánál, de még ebben az esetben is igazi mélyütéseket tud bevinni az ellene fogadóknak.

(Címlapkép: Túlzsúfolt komp Bangladeshben, fotó: Dr. Michael Schwartz, Wikipédia)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.