A Tesla, a luxus óceánjáró és a túlzsúfolt rozzant komp
A legfinomabban szólva is őrült éve van a részvénypiacon a Teslának. A problémák garmadája ellenére a részvények mindezidáig felülteljesítették az S&P 500 indexet 2018-ban. Kilenc napja Elon Musk egy azóta is a viták kereszttüzében lévő Twitter-bejegyzésben jelentette ki, hogy gondolkozik a részvények tőzsdei kivezetésén. Arról is szólt, hogy erre rendelkezésre áll a számára a finanszírozás. A befektetői társadalom már több mint egy hete lélegzetvisszafojtva várja a bizonyítékokat, amik nem érkeznek. Az árfolyam erre sem esik érdemben. Hogy van ez, miért ilyen erősek a Tesla részvényei? A Tesla példáján keresztül jól látható, hogy milyen nehézségekkel kell szembesülnie annak, aki egy úgynevezett túlzsúfolt ügyletben (crowded trade) van benne.
Az elmúlt 12 hónapban elképesztő mennyiségű negatív hír jelent meg a Teslával kapcsolatban. A népautónak szánt Model 3 gyártási nehézségei, a bóvlikötvény-kibocsátási igény, folyamatos finanszírozási nehézségek, negatív cash-flow, veszteségek, élesedő verseny. A problémák sora végeláthatatlan. Két nézet, két hatás került ezek kapcsán egymással szembe. Az egyik a hosszútávú befektetők szinte töretlen bizalma Elon Musk iránt, hogy a cég vezetője sokadszor is csodát tesz. Az ezzel ellentétes vélemény a cég eddigi teljesítményét inkább szem előtt tartó, rövidebb távon gondolkodó tőkepiacé, akik szerint jó termékeket és gondolatokat láthatunk a Teslától, ám a pénzügyi modell bukásra van ítélve.
Mivel a hosszútávú befektetőknek a Tesla jövőjébe vetett hite még mindig nem ingott meg, ezért a nehézségeket relatíve stabil árfolyammal vészelték át a cég részvényei. A másik oldal pesszimizmusa azonban egy érdekes helyzetet idézett elő. A vállalat jövőjét pesszimistán látó befektetők egyre szélesebb köre shortolja a Teslát. Napjainkra odáig fajult a helyzet, hogy a szabad részvényállomány 29%-át adták el a shortolók árfolyamesésre játszva. Ezek a piaci szereplők sokszor nagyon magabiztosak, szinte biztosra veszik azt, hogy a sztori vége valamiféle felsülés lesz, amin ők majd óriásit kaszálnak.
Amikor hasonló konszenzus alakul ki a rövidebb időtávon (esetünkben 1-2 év) gondolkozó piaci szereplők között, akkor gyakran áll elő az úgynevezett túlzsúfolt ügylet (crowded trade) helyzete. A hosszútávú befektetők (esetünkben 5-10 év) továbbra is bizalommal vannak a Tesla menedzsmentje iránt. A Teslánál (is) az történt, hogy a pesszimisták szétshortolták a részvényeket. Számukra evidenciának tűnik a cég bukása. A pozíció megnyitásakor azt érzik ezek a befektetők, hogy egy luxus óceánjáróra vesznek jegyet. De annyian vállalják be ugyanezt a pozíciót, hogy kialakul a túlzsúfolt ügylet. Kiderül a luxus óceánjáróról, hogy egy rozzant komp, ami pár száz embert szállíthatna, de sok ezren vannak már rajta. Ahogy a világ tengerein és óceánjain sajnos gyakran süllyednek el az ilyen hajók, úgy lehet hatalmas pénzeket veszíteni a korábban bombabiztosnak tűnő túlzsúfolt ügyleteken is.
Vészhelyzetekben mind egy kompon, mind a tőkepiacokon szokásos kísérőjelenség az, hogy a menekülők egymást taposva keresik a kijáratot:
A PÁNIK A KOMPON JELENTŐSEN MEGNÖVELI A HALÁLOS ÁLDOZATOK SZÁMÁT, A TŐKEPIACON EXTRÉM MÓDON FELHAJTJA AZ ÁRFOLYAMOT.
Ezekben a pillanatokban a potenciális eladók számát sokszorosan meghaladja a shortpozíciókat vétellel zárni próbáló szereplők száma.
Az alábbi ábrán látszik, mennyire túlzsúfolt a Tesla-short, mint pozíció:
A kék oszlopok azt mutatják, hogy az adott cég piaci kapitalizációja hányszorosa a Tesláénak. A narancsszínű oszlopok pedig az utolsó árral számolva a short pozíciók értékét mutatják milliárd dollárban.
HIHETETLEN, DE NAGYOBB A SHORTOK DOLLÁRÉRTÉKE A TESLÁBAN, MINT A 13-15-SZÖR ANNYIT ÉRŐ MÁS VEZETŐ TECHNOLÓGIAI CÉGEKBEN. EZ PEDIG SÉRÜLÉKENNYÉ TESZI AZ ÁRFOLYAMESÉSRE JÁTSZÓ BEFEKTETŐKET, AMIT ELON MUSK NAGYON JÓL TUD. A TESLA ÁRFOLYAMESÉSÉRE JÁTSZÓ KOMOLY TÖMEG MEGREGULÁZÁSÁT NAPJAINKBAN TALÁN MÁR KOMOLYABB FELADATÁNAK TEKINTI, MINT AZ AUTÓGYÁRTÁST.
„Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.”
A világ már több mint egy hete találgatja, hogy az augusztus 7-i napon a kereskedési idő kellős közepén kitett Twitter-bejegyzés egy blöff-e vagy van valami valós háttere, esetleg egy csapda. Ezzel most nem kívánok foglalkozni, mivel ezt talán csak Elon Musk tudja. A riadt shortosok reakciója erősre sikeredett. A Twitter bejegyzés időpontjának árfolyamát 18%-kal meghaladó kivezetési ár és a finanszírozás meglétére utaló jelzés kíméletlen napot rendezett a shortosoknak, amint azt az augusztus 7-ei, napon belüli grafikonja mutatja:
Ez aznap – félórán belül – már a második lék volt a „medvék kompján”. Ennyi idővel a Musk bejegyzés előtt a szaúdiak jelentették be, hogy 3-5% közötti részesedést szereztek a Teslában. Az erre adott reakciót mutatja a zöld nyíl. A kék vonal a Musk tweet-időpontjának az ára, a fekete vonal pedig a záróár. Napközben még másfél órára fel is függesztették a papírokat.
Ha az elektromos autógyártó idei évének a chartját vizsgáljuk, akkor jól látható, hogy mennyire nehéz benne lenni shortként ebben a túlzsúfolt ügyletben:
A halvány kék vonal a 2017-es záróárat jelöli. Ennél most 8,6%-kal van feljebb az ár, miközben az S&P 500 „csak” 5,4%-ot emelkedett az idén. A zöld nyíl jelöli azt a négynapos mozgást, ami augusztus elején 28,8%-kal robbantotta fel az árfolyamot. Ehhez kellett egy behízelgő konferenciabeszélgetés a gyorsjelentés után Elon Musktól, egy szaúdi bejelentés és egy Twitter-bejegyzés. Ahogy a túlzsúfolt komp is életveszélyes, úgy mondhatjuk el ezt a túlzsúfolt ügyletben való részvételről is.
Nagyon könnyen elképzelhető, hogy ez a Tweet volt Elon Musk hattyúdalának az igazi kezdete és az általa vezetett Tesla megbukik pénzügyileg. Ám ekkor is szem előtt kell tartani az árfolyameséssel keresni kívánó befektetőknek a klasszikus vadnyugati igazságot: „Előbb az akasztás, utána az igazság.” Lehet, hogy Elon Musknak nem fog sikerülni a népautós áttörés a Teslánál, de még ebben az esetben is igazi mélyütéseket tud bevinni az ellene fogadóknak.
(Címlapkép: Túlzsúfolt komp Bangladeshben, fotó: Dr. Michael Schwartz, Wikipédia)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.