Háború = infláció!

picture

Az amerikai mosógép és mosógépalkatrész fogyasztói árindex érdekes jövőképet szolgáltat a kereskedelmi háború lehetséges következményeivel kapcsolatban. Márciusról májusra az árak 17,7%-kal emelkedtek!

 

Január végén az amerikaiak megemelték a napelemekre és a mosógépekre kivetett vámokat. Úgy tűnik

A CÉGEK EGY AZ EGYBEN ÁTHÁRÍTOTTÁK EZT A VÁMEMELÉST A FOGYASZTÓKRA, LÁTHATÓAN NEM SOKÁIG GONDOLKOZTAK RAJTA, HOGYAN VÉDJÉK MEG AZ ÁRRÉSÜKET.

A hazai gyártók ennek a farvizén talán profitálhatnak, de a kép ennél sokkal összetettebb. Az elmúlt  öt évben harminc százalékkal estek a fogyasztói árak, vagyis a jelenlegi folyamat egy hosszú távú normalizálódásnak is tekinthető ebben a szegmensben. De vélhetően látni fogunk még hasonló példákat a jövőben, ha augusztus végén valóban kivetik a 10%-os vámot 200 milliárd dollárnyi termékre.

HA VALAMIT ELÉRHET TRUMP A GLOBÁLIS KERESKEDELEMBE VALÓ BEAVATKOZÁSÁVAL, AKKOR AZ ELSŐDLEGES, ÉS TALÁN LEGFONTOSABB HATÁS AZ INFLÁCIÓ LEHET.

Sokan vizionáltak az elmúlt években emelkedő árszínvonalat, többek között a Fed monetáris politikája miatt, de nem érkezett meg – ezt Amazon-faktornak is hívhatnánk. Most talán korábban nem várt intézkedések sorozata elindíthatja a régóta várt inflációs hullámot. Ha 9%-kal emelkedtek az importárak és 18%-kal az eladási árak, akkor az minden más változatlanságát feltételezve azt mondja számomra, hogy a cégek készülnek arra, hogy a volumen vissza fog esni és ezt csak sokkal magasabb árakkal tudják majd kompenzálni – nyilván ennél sokkal bonyolultabb ez a mátrix, de próbáljunk egyszerűsíteni.

A globális kereskedelmi volumen 3 havi gördülő változása 2015 óta a leggyengébb teljesítményt mutatta már áprilisban is, ez a legfrissebb elérhető adat. Mit fog mutatni, ha igazán beütnek a vámok?

Hogy mivel vághat vissza Kína, ha 200 milliárd dollárnyi árura kivetik/megemelik a terheket? Talán a turizmussal, de nem gondolnám, hogy ezzel ellensúlyozhatná az amerikai akciók hatásait. Csak érdekesség, hogy 2017-ben a kínai turisták adták a globális költések 21%-át, ami körülbelül 260 milliárd dollárnak felel meg, ezzel szemben az amerikai költések 130 milliárd dollár körül alakultak.

Vélhetően ez csak egy harmadik vonalas intézkedésnek bizonyulhat utólag, de néhány komolyabb luxusgyártó értékesítésére hatással lehetne a jövőben. A kínai turistákat könnyebb lehet letiltani egy amerikai kirándulásról, mint az amerikaiakat a kínai utakról, de

AKI IGAZÁN SZENVEDNI FOG EBBEN AZ EGÉSZ HÁBORÚBAN, AZ A VILÁGKERESKEDELEM ÉS A NAP VÉGÉN A FOGYASZTÓ.

Köszönjük!

(Fotó: Carsten Schertzer, Flickr)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Kinek jó a kereskedelmi háború?

Olvasási idő: 4 p
Tényleg könnyebb ma az európai vagy kínai cégeknek az USA piacára exportálni, mint fordítva, az USA szándékai érthetőek, ha Trump módszerei erősen megkérdőjelezhetőek is.
picture

Donald Trump, a sales manager

Olvasási idő: 3 p
Trump múlt heti, európai tárgyalásai leegyszerűsítve semmi másról nem szóltak, mint az amerikai fegyverek és gáz exportjának promóciójáról. Stratégiai gondolkodást továbbra sem látunk.
picture

Hogyan tárgyal egy New York-i ingatlanvállalkozó?

Olvasási idő: 4 p
A kereskedelmi háború komoly recessziós kockázati tényezővé vált. Trump keményen akar tárgyalni, de közben mindenki megsérül – Magyarország sem kivétel.