Tudom, mit tettél tavaly nyáron

picture

Több mint 40 százalékkal nőtt öt év alatt a rövid (1-3 éjszakás) repülős utazások száma – derül ki az Eurostat most közzétett adataiból. Miközben az üzleti utak száma szinte minden bontás szerint (utazás eszköze, hossza) csökkent, a magáncélú repülős utazásoké jelentősen emelkedett. A privát utazások között a rövid (1-3 éjszakás) repülős utazások 42 százalékos növekedése a vizsgált 2012-2017 közötti öt éves időszakban azért is kiemelkedő, mert ezeknek van meghatározó súlya a légiforgalomban: az összes utazásnak mindössze 18 százaléka üzleti célú, az esetek döntő részében, 82 százalékban személyes utakra használjuk a légiközlekedést.

Mindez annak fényében lehet érdekes, hogy a klímaváltozás kapcsán az elmúlt években fokozottan került előtérbe a légiközlekedés szerepe. Az EU év elején kiadott, 2019-es, a légiforgalomból származó karbonemissziót is bemutató jelentése szerint 2018-ban közel 25 százalékkal több széndioxid került a légkörbe az európai légiközlekedésnek köszönhetően, mint 2013-ban. (Ez számszerűsítve 66,4 millió tonnát jelent a korábbi 53,5 millióval szemben.) A jelentés a 2018-as adatra vonatkozóan csak előrejelzéssel él, ahogy az idei és a 2020-as évre is: eszerint a növekedés a 2013-as szinthez képest jövőre már a 30 százalékot is meghaladja – azaz klímaváltozás ide vagy oda, csak az európai légiközlekedés közel harmadával több széndioxidot juttat a légkörbe évente, mint néhány évvel ezelőtt.

(Címlapkép: Gellinger / Pixabay)

Jelen blogbejegyzés a szerző magányvéleményét tükrözi, ami nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Hűtőgépek harca az elektromos autókkal

Olvasási idő: 2 p
Ha az elektromos autók terjedése nem lesz exponenciális ütemű, az egyéb fogyasztók csökkenő áramigénye – így például a háztartási gépek korszerűsítésével látható keresletcsökkentés – ellensúlyozhatja az elektromos autók áramigényét. Ha.
picture

Túl a húson – a Beyond Meat tőzsdei robbanása

Olvasási idő: 7 p
19 dolláros áron is gondolkodtak, a tőzsdei bevezetést követő első napon már 70 dolláron is forogtak az egyébként veszteséges műhúsgyártó, a Beyond Meat részvényei. Annyi biztosnak látszik, hogy a hagyományos húsipart felforgatni kívánó forradalom kapujában vagyunk, a klíma- és az egészségvédelem is a sok hús ellen szól.
picture

A bikapiac erősebb a Boeing katasztrófájánál

Olvasási idő: 6 p
A Boeing az amerikai tőzsde szupersztárja volt az elmúlt évtizedekben, az árfolyam a válság előtti csúcs ötszörösére, a mélyponthoz képest pedig hússzorosára emelkedett. A katasztrófák piaci hatása egyelőre felmérhetetlen, de az árfolyamesés visszafogottnak tekinthető mértéke azt mutatja, hogy bikapiac uralkodik.