Fektessen szuperhős filmbe, garantált a nyereség!

200 millió dollárral kevesebbet hoz átlagosan hasonló költségvetés és az IMDB-n elért értékelés mellett egy a DC Comics családhoz tartozó szuperhősre építő film, mint a Marvel-univerzumhoz tartozó hősök később indult megfilmesítése – számoltuk ki a jegybevételek és a filmek értékelése alapján. A szuperhős filmek befektetésként így is, a DC esetében is kiválóak, egyelőre az elmúlt évek – most a Marvel-tulajdonos Disney által még jobban felfuttatni tervezett – tömeggyártása is kifizetődő.

picture

A Bosszúállók nemrég debütált harmadik része már az első héten 257 millió dolláros rekord jegyeladással kezdett. Jelenleg minden idők negyedik legsikeresebb filmjeként már több, mint kétmilliárd dollárt hozott.  A harmadik rész érdekessége, hogy az előző összes Marvel film itt ér össze, és mivel alighanem hatórás lett volna, ha mindenszereplőnek van öt kerek mondata, inkább ketté bontották.

Végigülve a filmet felmerült a kérdés bennem: meddig lehet még ezt csinálni? Mikor lesz vége a szuperhősös filmek futószalagon gyártásának ? Vagy éppen most kezdődik csak igazán? Ezekre a kérdésekre keresek gazdasági válaszokat az alábbi cikkben.

Milyen megtérülése van a szuperhős filmeknek?

A Marvel stúdió a szuperhős filmjein átlagban több mint négyszerezett 2008 óta, míg a legnagyobb versenytársa a DC megháromszorozta a filmekre fordított befektetését. Látványos, hogy az elmúlt évtizedben, de főként az utóbbi öt évben a szuperhős filmek brutális megtérülést biztosítottak a stúdióknak.

Az ábrán nemcsak az figyelhető meg, hogy mindegyik Marvel film többszörösen kitermelte a költségeit, hanem az is, hogy a korábbi egy, maximum két film helyett a Marvel már igyekszik egy évben legalább három filmet piacra dobni. Az idei három filmet már nyárra kipipálja a stúdió, és ezekkel várhatóan közel 4 milliárd dollár jegybevételt érhet el.

(A chartok a Bosszúállok 3. bemutatója után nem sokkal készültek és az akkori állapotot tükrözik.)

A tömeggyártás rontja a minőséget és így a megtérülést?

A filmek sikerétől vérszemet kapó Disney, a Marvel tulajdonosa, évi hat filmre tervezi növelni a gyártását, vagyis kéthavonta egy újabb film kerülhet a mozikba.

A filmek futószalagon gyártása kihathat a minőségre, ugyanakkor a befektetőnek egy percig se érdemes ezen merengeni. Egyfelől van egy mostanra már nem is olyan szűk réteg, aki tűzön vízen át megnézi a filmet. Vagy azért, mert már tudni szeretné, hova vezet a rengeteg párhuzamos univerzum, vagy azért, mert pusztán szereti a képregényfilmeket. Ez a stabil bázis elegendő ahhoz, hogy a veszteség elkerülhető legyen, és egy közepesnél jobb IMDB értékeléssel már busás profitot realizálhat egy-egy alkotás.  Egészen konkrétan kiszámolva

EGY MARVEL-FILMNEK ÁTLAGOSAN ÖTÖS ÉRTÉKELÉST KELL AHHOZ ELÉRNIE, HOGY A KÖLTSÉGVETÉST KITERMELJE, HA ENNÉL JOBB FILMET CSINÁLNAK, AKKOR GARANTÁLT A HOZAM.

És lássuk be, ez távolról sem nehéz vagy lehetetlen, hiszen még a ritka hitvány Suicide Squad is 6.1 értékkel büszkélkedhet.

Bár a második részek szinte mindig rosszabb megtérüléssel, és általában rosszabb minősítéssel is végeznek, ha az első rész sikeres, még mindig kockázatkerülőbb lépés megcsinálni a másodikat, mint belefogni egy teljesen új irányba.

Az is kiolvasható a statisztikákból, hogy ha egy filmre még extra 150 millió dollár költségvetést (vagyis a meglévő 60 százalékát) allokálnak, akkor a Marvel esetében egyáltalán nem jár magasabb IMDb ponttal, míg ha hozzá vesszük a DC filmeket akkor egy ponttal tud nőni az IMDb mutató.

(A chartok a Bosszúállok 3. bemutatója után nem sokkal készültek és az akkori állapotot tükrözik.)

Meddig fogják még csinálni?

A fentiek alapján még nagyon sok szuperhősfilmet fog a Disney gyártani. A Marvel sikere úgy tűnik divatot teremtett, ami a DC filmek eredményességén is javított az elmúlt években. Hogy mennyire komoly a Disney szándéka, mi sem jelzi jobban, mint hogy ajánlatot tett a 21st Century Fox jelentős részére, ami tartalmaz szuperhős film jogokat, TV csatornát és számos más eszközt. A tranzakció értéke 52.4 milliárd dollár, amit a Disney részvényekben fizetett ki.

Nagyon leegyszerűsítve, az elmúlt pár film alapján, jó esetben 40-45 szuperhősös film jegyeladása kitermeli az akvizíció értékét, vagyis évi hat filmmel számolva, nagyságrendileg hét év alatt nyereséges lehet a beruházás. Persze a valóságban ez akár gyorsabb is lehet a számos TV csatorna segítségével, de látható, hogy az új szuperhős filmek megvételével egy új jövedelmező üzletágat épít ki a Disney.

Tényleg jobb a Marvel mint a DC?

Az összes Marvel és DC filmet egy mátrixba téve a minőség (IMDb) és a befektetett tőkére vetített nyereség (ROIC) alapján három szignifikáns tanulság látszik:

  1. bár a DC korábban lépett a piacra, és az évtized elején számos filmet csinált, a kezdeti sikertelenség inkább a Marvelt juttatta versenyelőnyhöz
  2.  a fiatalabb korosztálynak szóló Marvel filmek nagyobb áttörést értek el, mint a sötétebb, és inkább felnőtteket célzó DC filmek
  3.  bár a célközönségek között nagy az átfedés mégis kiszámítható, hogy egy ugyanolyan költségvetésű és minőségű DC film átlagosan 200 millió dollárral kevesebb bevételt termel, mintha Marvel lenne. Ez valószínűleg a Marvel-univerzum hősei iránti nagyobb elkötelezettségre és az első filmekkel tovább mélyített népszerűségnek és sikernek is köszönhető.

(A chartok a Bosszúállok 3. bemutatója után nem sokkal készültek és az akkori állapotot tükrözik.)

A SZUPERHŐS FILMEK JELENLEGI MINTÁZATA NAGYON HASONLÓ A TŐZSDEI BUBORÉKOK KEZDETI, FELÍVELŐ SZAKASZÁHOZ.

Látva a korai sikertelenséget, majd az egyre dinamikusabban növekvő népszerűséget és megtérülést, a befektetők szívesen részesülnének a sikerben. Ugyanakkor jelenleg csak a Disney részvényével kereskedhetünk, amelynek nagyon kicsi része Marvel, így a filmek sikerét csupán a moziban figyelhetjük tovább.