Naplóbejegyzés: TurKEY

Törökország nemcsak földrajzilag, de átvitt értelemben is összeköti Európát Ázsiával, méreteit, gazdaságát, haderejét tekintve is meghatározó, szerepe pedig a történelem során számos alkalommal vált kulcsfontosságúvá kiemelt geopolitikai jelentősége miatt. Ahogy a nemzetközi konfliktusok mélyülnek, úgy lesz rendszerint egyre fontosabb, épp merre tart Törökország, a közelgő választások pedig most kiemelt aktualitást adnak a kérdésnek.

picture

Törökország a szíriai menekülthullámok pufferzónája. Ellenőrzés alatt tartja a fekete-tengeri áruszállítást, és az országon megy keresztül az utolsó Európába tartó gázvezeték. Csak néhány példa, amely jól szemlélteti a törökök kivételes stratégiai pozícióját, és amely a törökországi választások tétjét – különösen az eszkaláció veszélyével fenyegető orosz-ukrán háború idején – magasan a török belpolitika szintje fölé emeli.

A választásokról és a politikai viszonyokról szóló legutóbbi írásunk után most két olyan múltbeli, de máig ható konfliktust elevenítünk fel, amelyek jól mutatják Törökország speciális, ellentmondásos helyzetét a NATO-n belül is.

Konfliktus a NATO belül

Törökország a NATO második legnagyobb haderejével rendelkezik, amellyel aktívan részt is vesz különböző nemzetközi konfliktusokban. Többnyire NATO-missziókban, például Afganisztánban, Boszniában, Koszovóban és Macedóniában.

A NATO 5. cikkelye szerint amennyiben egy tagállamot támadás ér, az az egész szövetséget éri, és minden tag köteles támogatni a megtámadott felet. A cél egyértelműen az elrettentés. Amikor azonban ennek a cikkelynek a szövegét fogalmazták, nem tértek ki arra, mi van akkor, ha egy NATO tagállam lép fel agresszorként egy másikkal szemben. Talán fel sem merült, hogy erre is sor kerülhet. Pedig megtörtént a Ciprusért folytatott küzdelemben, kicsivel több, mint ez évtizeddel a görög és török NATO-csatlakozás után (Törökország 1950, míg Görögország 1952). Az első ciprusi váltás 1963-64-ben volt, míg a második, a török invázió 1974-ben. Ekkor alakították ki Ciprus jelenleg struktúráját, ami szerint a törökök birtokolják a sziget 36 százalékát.

Sokatmondó, hogy a törökök akkor a bolsevikoktól kértek és kaptak segítséget. A kapcsolat az oroszok és törökök között pedig azóta sem lazult érdemben. Még akkor sem, amikor 2020-ban egy orosz légitámadás következtében 34 török katona vesztette életét Idlibnél. A török válaszcsapás a szíriai erők ellen indult, az oroszok szerepe még a török sajtóban se jött elő.

Kétségtelen, hogy Ciprus helyzetének rendezése és a felek kibékítése rendkívül fontos volt. Az már vitatható, hogy jól tette-e az EU, hogy elismerte a kettéosztott Ciprust 2004-ben. A felszínen rendezett a konfliktus, de ha megkérdeznénk Ciprus déli részén valakit, mennyire tart egy újabb török inváziótól, mérsékelten kapnánk megnyugtató válaszokat. A feszültséget a két NATO tagállam között pedig fokozza, hogy Törökország több más lakott és lakatlan sziget hovatartozását is vitatja a Földközi-tenger keleti medencéjében.

Erdogan nyilatkozatai, mint például, hogy tavaly októberben megemlítette a sajtóban, hogy „lehet egyik reggel arra ébredünk, hogy a szóban forgó sziget már török kézen van” vagy az a megjegyzése, hogy Törökország mellesleg ballisztikus rakétái elérnek Athénig, nem azt jelzik, hogy a konfliktus tartósan nyugvópontra került.

Nagyhatalmi proxy háború Szíriában, indok a kurdok ellen

Törökország és Görögország feszült viszonya tehát már önmagában is próbára teszi a katonai szövetségi rendszert. És akkor még nem is beszéltünk a törökök és kurdok közötti konfliktusról, amely 1978-tól különböző intenzitással ugyan, de tulajdonképpen folyamatos. A Törökországon belül élő, autonómiát követelő kurdokkal és az iraki kurdokkal való szembenállás ennek éppúgy része. De igazán a szíriai kurdok elleni hadműveleteken keresztül érthetjük meg, miért olyan kényes a helyzet.

A 2011-es Arab tavasz nyomán kitört polgárháborúban Bassár el-Aszad annak érdekében, hogy az olyan fontos városokat, mint Allepo és Damaszkusz megvédje, csapatait átcsoportosította az északi területekről. Ezzel hatalmi űr keletkezett a térségben, amelyet a gyorsan ébredő kurdok foglaltak el, és szintén Aszaddal szembe helyezkedtek.

Eközben Szíria nyugati részén a Közel-Kelet szembenálló hatalmai, Irán és a Szaúd-Arábia beavatkozott a harcokba. Irán Aszad oldalán, a szaúdiak a lázadókat támogatták. Aszad 2013-ban vegyi fegyvereket vetett be jelentős civil áldozattal. Ez a lépés pedig arra sarkallta az Obama adminisztrációt, hogy Aszaddal szemben helyezkedjen el.

2014-ben északon teret nyert az ISIS, ami egyszerre volt Aszad és a kurdok ellensége. Fő célja a kalifátus – vagyis egy komoly terület Irakban és Szíriában – megalakítása és megtartása volt. Az ISIS előretörésével az USA is fordult: már nem az oroszok által támogatott Aszad volt a legfőbb ellenség, hanem az ISIS. Így az ellenségem ellensége a barátom alapon az USA a kurdok oldalára állt.

Az USA bombázásának támogatásával a kurdok visszaszorították az ISIS-t, és kiegészülve az észak-szíriai nem kurd milíciákkal megalakult az SDF (Sirian Demokratic Force). 2016-ban Trump választást nyert, és kihátrált a konfliktusból, teret engedve Aszadnak. Ez az átmeneti időszak sem tartott sokáig, miután Aszad újra vegyi fegyvereket vetett be.

Kurd konfliktus szereplők

Forrás: Vox

A törökök eddig a pontig a szaúdiakkal együtt támogatták az Aszad-rezsim ellen felkelőket nyugaton, főleg fegyverrel, ellátmánnyal. Viszont az SDF megerősödésével a törökök számára is új helyzet állt elő. Szíriában a kurdok a legnagyobb etnikum, és annak lehetősége, hogy az SDF alatt egy önálló kurd állam jön létre Rojava tartományban, reális lehetőség volt. Erdoganék számára pedig nem kívánatos.

Az SDF és a szeparatista Kurdisztáni Munkáspárt (PKK) összebútorozásának rémképe Erdogant arra ösztönözte, hogy 2016-ban támadást indítson az észak-nyugati határnál. Papíron az ISIS, de legalább ennyire a kurdok ellen is, ezáltal egy kicsiny pufferzónát hozott létre. Két évvel később az „olajág hadművelet” keretében már egyértelműen az SDF előrenyomulásának meggátolása volt a célja.

Amerikai segítséggel az SDP 2019-re felszámolta az ISIS-t a térségből. Viszont miután a fenyegetés elmúlt, az USA támogatása is köddé vált. Már korábban is terhes volt az USA számára, hogy a kurdok támogatása miatt diplomáciai ütközésbe kerül szövetségesével, Törökországgal. Így 2019 végére Trump kivonta csapatait a török/kurd határról, amely 5 kilométeres széles 480 kilométer hosszú szakaszán korábban közös járőrszolgálatot is elláttak.

Ezzel validálta a török vezetés számára a „béke tavasza hadműveletet”, aminek célja a korábbi „safezone” kiterjesztése volt 30 kilométer szélesre. Jócskán benyomulva a kurd területekre. A hadművelet nem mehetett volna végbe az oroszok jóváhagyása nélkül. A török-orosz viszonyban jelentős adukártya, hogy  egy erősebb oroszok által támogatott offenzíva Idlib térségében több százezer szír menekültet indíthat meg a török határhoz.

Mi fontos ebből számunkra?

Ahogyan arról már az előző cikkünkben írtunk, a török-kurd viszony durva mélypontra ért el. Ha a 2019-es önkormányzati választást összehasonlítjuk a 2014-essel, szembetűnő, hogy a kurd párt népszerűsége a kormányzó párt korábbi helyeiből vett el. Ez a most következő választásnál is előfordulhat, nehéz helyzetbe hozva Erdogant. Emellett ne feledjük el, hogy 3,6 millió szír menekült telepedett le az országban, vagyis a népesség 4 százaléka.

Törökország a NATO második legnagyobb haderejével rendelkezik. Nem csupán a létszáma, illetve magasan képzett tartalékos állománya grandiózus, hanem fejlett és kiterjedt high-tech eszközökkel, hadiparral rendelkezik. Légiereje és haditengerészete is kimagasló. A nagyon magas szintű katonai szakmai kultúra párosul egy katonai ethosszal, amely alapja a Gallipoli félsziget megvédése, Mustafa Kemal Atatürk kultuszának meghatározó mérföldköve, Törökország megalakulásának bölcsője.

A török birodalmi ambíciót láthatjuk az orosz-ukrán konfliktus kapcsán is, ahol mindkét féllel aktív diplomácia és gazdasági kapcsolatot ápolnak, a „360° külpolitika keretében”.

A CÉL EGYÉRTELMŰ, AZT A KÉPET KELL MUTATNI A VILÁG FELÉ, HOGY TÖRÖKORSZÁG LEHET A KULCSA EGY ESETLEGES TŰZSZÜNETNEK. AMI BÁR MÉRSÉKELTEN REÁLIS, MINDENKÉPPEN HATALMAS DIPLOMÁCIAI SIKER LENNE.

A kulcsszerep bizonyításának másik példája a finn/svéd NATO csatlakozás kérdése. Jelen helyzetben a török kormány csupán a finnek csatlakozását támogatja. A svédek esetében nincs megállapodás, így továbbra is megakasztja a folyamatot a török vétó. Ez egészen addig így marad, amíg Törökország nem tud előnyt kovácsolni jelenlegi alkupozíciójából.

A LIBIKÓKA BILLEGÉSÉT NAGYON JÓL MUTATJA, HOGY MÍG 2008-BAN A TÖRÖKÖK 88 SZÁZALÉKBAN BEÁLLTAK AZ EU KÜLPOLITIKAI DÖNTÉSEK ÉS NYILATKOZATOK MÖGÉ, EZ 2016-RA 44 SZÁZALÉKRA CSÖKKENT. MOSTANRA PEDIG ALIG 7 SZÁZALÉK MARADT AZ ECONOMIST SZERINT.

A „360° külpolitika” azt is jelenti, hogy Törökország nem áll sem a nyugati demokratikus szövetségesek, sem az autoriter hatalmak (Kína, Oroszország, Irán) oldalára. Messziről nézve a libikóka opportunistán billeg. Számos olyan eset volt, ahol Törökország a nyugati demokratikus szövetségesek álláspontja/értékrendje ellen cselekedett. Gondolhatunk itt akár Szíria kérdésére, vagy a kínai és iráni szankciók, de akár a sajtószabadság, és emberi jogok kérdésére is. Nagyon fontos lesz a választás.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Naplóbejegyzés: A török populizmus végnapjai

Olvasási idő: 3 p
Törökország nincs messze a teljes gazdasági összeomlástól. Megvizsgálhatnánk számos gazdasági mutatót, de egy biztos, a helyzet drasztikusan rosszabb, mint négy vagy nyolc éve volt.
picture

Halálzóna környékén a török gazdaság

Olvasási idő: < 1 p
70 százalék feletti infláció, négy év alatt több mint 70 százalékot gyengülő deviza, 800 bázispont körüli csődkockázati felár. Nem túl jó számok ezek és jelen pillanatban nagyon nehéz is optimistának lenni Törökországra.
picture

8 helyett 18 lett, maradhat? A török végjáték

Olvasási idő: 5 p
Kiemelten fontos esemény lenne, ha egy jelentős katonai potenciállal és régiós szerepvállalással bíró ország beleállna a földbe. Most viszont pont ez történik Törökországgal.