Női kézitáskák infláció ellen: nem hordani, tartani kell ezeket a csúcsdarabokat

A tőkepiacok vergődésével párhuzamosan a befektetők keresik az alternatívákat. Gyakori például a luxuscikkek vásárlása. Van egy meglepő versenyző, ebben a mezőnyben, aki nagy szeletet hasít ki magának: a designer kézitáskák.

picture

A Business of Fashion júliusi tanulmánya szerint az egyesült államokbeli fogyasztók 40 százaléka vásárolt, vagy tervezett vásárolni designer kézitáskát a felmérés időpontjában. Ezzel a kategória jelenlegi 72 milliárd dolláros globális piacát 2026-ra 100 milliárd dollárra becslik.

Befektetés a jövőbe

Szintén egy nyári adat, ami szerint a Chanel táskák értéke 24,5 százalékkal magasabb az egy évvel ezelőttihez képest, élükön a divatház néhai tervezőjének, Karl Lagerfeld alkotásaival.  Ezek szerint érdemes lenne inkább befektetésként tekinteni a táskákra, és viselés helyett inkább csak vigyázni rá?

A Credit Suisse elemzése szerint egy-egy nem használt modell jelentős megtérüléssel járhat, így a kérdés jogosan merül fel. A svájci befektetési bank elemzéséből az is kiderült, hogy a luxustáska szektor kiemelkedett a többi kategória közül.

HOZAM-KOCKÁZAT SZEMPONTBÓL FELÜLTELJESÍTETTE PÉLDÁUL A BOROKAT ÉS AZ AUTÓKAT IS.

A kézitáskák évesített volatilitása 2,5 és 5 százalék között mozgott, közepes, egyszámjegyű hozam elérése mellett. Természetesen a luxustáskák nem helyettesítik az alacsony költségű és akár már kis kezdőtőkével rendelkezők számára is elérhető ETF-eket, mint befektetési eszközöket. Ezen táskák jelentősebb tőkét igényelhetnek, mivel kezdő áruk is magasabb.

Egy belépő szintű Balenciaga táska kiskereskedelmi ára 2000 dollár körül mozog, míg egy exkluzívabb, különlegesebb bőrből készült ritka Birkin táska értéke meghaladja az 50 000 dollárt. De mivel itt is vannak különböző kategóriák, ezért a befektetők itt is széles és színes skálán mozoghatnak. A The RealReal luxus viszonteladói oldal augusztusi felmérése alapján az Y és a Z generációk teszik ki a fogyasztók 41 százalékát.

A FIATALABBIK GENERÁCIÓ PEDIG MÁR ELSŐSORBAN PROFITSZERZÉS CÉLJÁBÓL VÁSÁROL, ÉS KERESKEDIK A TÁSKÁKKAL.

Nemrégiben a Bloomberg is készített egy izgalmas felmérést a designer kézitáskák piacán. Felkeresték a legjobb (másodkézből eladó) táskakereskedőket és két befektetésre érdemes kategóriában kértek ajánlásokat. Az első kategóriába olyan táskákat vártak, amik idáig már megállták a helyüket a másodpiacon is, és profitábilisan továbbadhatónak, „örök darabnak” bizonyultak.

A második kategóriába pedig olyan táskákat vártak, amelyek jelenleg elérhetőek a kiskereskedelemben, viszont a szakértők rendkívüli megtérülést várnak tőlük a jövőben. Az árat természetesen meghatározza, hogy egy táska mennyire van újszerű állapotban, és értéknövelő tényező az is, ha ritka vagy limitált darabszámban, esetleg különleges anyagból készült.

A szakértőktől 5-5 táska érkezett a két kategóriába, lássuk is őket!

So Black Birkin


Forrás: Heritage Auctions

Két ajánlás érkezett a Hermès So Black Birkin táskájára, ami a Jean-Paul Gaultier-korszak limitált kiadása. A táskák egészben feketék, és a So Black design azóta sem jelent meg újra. 3 éve egy krokodilbőrből készült So Black táskáért 208 000 dollárt fizettek. Az egyik szakértő szerint a So Black kollekció szintén krokodil, de matt 35 centis verziója 175 000 dollárt érhet. Egy 2011-es, 30 centis sosem használt So Black táskát pedig az idei évben 75 000 ezer dollárért adtak el.

Gucci Jackie


Forrás: Fashionpile

Kate Moss, Harry Styles és sok más híresség körében népszerű az 1960-es Hobo stílusú modell, amit az egykori first lady „paparazzi pajzsként” tett híressé a 70-es években. A modell eredetileg a G1244 nevet viselte, azonban olyan gyakran fotózták le a táskával, hogy egy idő után már az olasz divatház Jackie-ként emlegette. Azóta a modellt a Gucci továbbgondolta, és a Bloomberg által megkérdezett szakértők közül volt, aki erre tette a voksát, mivel a legtöbb vintage Gucci táska 100 százalékban megőrzi az értékét. A Rebag viszonteladó oldal historikus adatokból számított becslése alapján egy közepes méretű Gucci Jackie 1961 Hobo in GG Supreme Canvas modell értéke 2 320 és 2 575 dollár között mozog.

Louis Vuitton Monogramouflage Speedy


Forrás: 1stdibs

A fenti táska Takashi Murakami japán művész és Marc Jacobs akkori LV kreatív igazgatójának többéves együttműködésének egy darabja. A táska az elmúlt 14 évben 1 530 dollárról 7 000 dolláros értékig emelkedett, amin a korlátozott darabszám is segített. Jelenleg egy használt, de jó állapotú, limitált kiadású Louis Vuitton Monogramouflage Speedy 35 a Grailed viszonteladó oldalán 7 650 dollár.

Chanel Classic Flap


Forrás: Rebag

Szintén az első kategóriába sorolódik a Chanel Diana becenéven elhíresült táska. A modell 1989-es megjelenésekor pár száz fontba került. A Rebag becslése alapján egy vintage modell jelenlegi ára körülbelül 6 000 dollár.

Hermès Kelly


Forrás: 1stdibs

A Kelly modell eredetileg Sac à dépêches névvel futott az 1930-as években. A Kelly becenevet, és később ezt az elhíresült nevet 1956-ban nyerte el amikor Grace Kelly-t (egykori Hollywood-i sztár, később Monaco hercegnője) lefotózták vele, aki ezzel próbálta elrejteni a terhesség korai jeleit. A táska ezek után nemzetközi hírnévre tett szert, és a Kelly nevet kapta. A Rebag becslése alapján egy vintage, fekete Kelly 35 ára 9 770 és 14 995 dollár között mozog.

Ezeket a táskákat sorolták tehát a megkérdezett kereskedők/szakértők az „örök darab” kategóriába. A következő öt táska pedig az, amikben szerintük potenciál rejlik.

Goyard Plumet Pocket Wallet


Forrás: Fashionpile

Lépjünk csak be ma egy Goyard üzletbe, a munkatársak kedvesen felszólítanak majd, hogy ne készítsünk fényképeket. A márka szinte reklámok és e-kereskedelem nélkül, valamint nagyon kevés üzlettel biztosítja a márka exkluzivitását. Nagy potenciál lehet a Plumet Pocket Wallet táskában, amit 2018-ban mutattak be először. Az ára 1 080 dollárról indult, és már az üzletben elérte az 1 310 dolláros árat. Szakértők a fenti modellnek nagy értéknövekedést jósolnak.

Balenciaga City


Forrás: Fashionpile

Személyes kedvencem a Balenciaga Cagole, ami a Balenciaga City új vonalának egyik modellje (a másik a Neo Classic). A Balenciaga City „semmihez nem hasonlított akkoriban” mondják róla, amit az egykori kreatív igazgató Nicolas Ghesquière tervezett 2001-ben. A modell igencsak merész volt és új, ami miatt a cég dolgozói nehezen adtak neki zöld lámpát. A tervező ennek ellenére 25 darabot készített, és hírességeknek adta, a többit pedig ki lehet következtetni… A jelenlegi kreatív igazgatót, a grúz Demna Gvasaliát is hasonló merész mentalitás jellemzi. Aki munkásságát követi, nem lepődik meg azon, hogy éppen ezt táskát gondolta újra. A fenti képen látható Balenciaga Cagole tudja magáénak a leghosszabb várólistát jelenleg a The RealReal oldalán, a színes változatok árai körülbelül 2 500 dolllártól indulnak.

Bottega Veneta Mini Jodie


Forrás: Bottega Veneta

A Bottega Veneta márka táskáiban is befektetési lehetőséget látnak a megkérdezett szakértők, ugyanis a cég majdnem 40 százalékot emelt kiskereskedelmi árain az elmúlt két évben, ez a jövőben várhatóan a viszonteladási értékében is meg fog jelenni. A 2020-ban bemutatott Jodie modell kiemelkedő a többi közül, értéke 22 százalékkal nőtt a Fashionpile viszonteladó oldalon az elmúlt két évben. Jelenleg egy új Bottega Veneta Mini Jodie táska 2 500 dollárba kerül.

Fendi Baguette


Forrás: Fendi

‘It’s not a bag, it’s a Baguette’. Egyesek a „táskák anyjának nevezik” – a Fendi Baguette 1997-ben jelent meg, és egy évvel később a Szex és New York sorozattal együtt világhírűvé vált. 25. évfordulóját éppen most ünnepelték New Yorkban a divathéten. Az eddigi példákból, és ebből is jól látszik, hogy a régebben kiadott táskák újra piacra kerülnek, gyakran új anyagokkal, illetve színárnyalatokkal. Kiemelkedő jövőbeli befektetésnek tekintik a Fendi Baguette-t, ideális esetben lila színű flitterekkel, az ikonikussá vált Carrie Bradshaw táskához hasonlóan. Az új, lila flitterekkel díszített Baguette 1997, hozzáillő, szatén béléssel a Fendi oldalán 4 300 dollárért elérhető.

Louis Vuitton Monogram Illusion Keepall


Forrás: Louis Vuitton

Kevesebb mint egy évvel azután, hogy bemutatták a neon táskát, néhány verzió már megjelent másodpiacon is az eredeti kiskereskedelmi ár majdnem duplájáért. A márka utazótáskája először az 1930-as években jelent meg, és a fenti frissítés Virgil Abloh néhai divattervező kreatív irányításával készült. Szakértők szerint Virgilnek sikerült életre keltenie egy egyszerű utazótáskát úgy, hogy közben stílusos legyen – egy szép hordozható tárgy. Jelenleg 4 450 dollárért érhető el a kiskereskedelemben, már ha valakinek sikerül lecsapnia rá!

(A cikk először a Forbes.hu oldalán jelent meg 2022. október 4-én.)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

A Porsche IPO nyomában – ez a Porsche nem az a Porsche

Olvasási idő: 5 p
Szinte már csak egy lépés választ el, hogy bevezetésre kerüljenek a Porsche AG luxusmárka részvényei a tőzsdére, ez pedig nagyon érdekes és vonzó befektetési lehetőséggel kecsegtet.
picture

A csúcsdivat egy nem létező világban lehet még nagyobb üzlet

Olvasási idő: 4 p
A haute couture divatcikkek lényege a birtoklás és nincs ez másképp a metaverzumban sem. Az egyedi luxusdarabokat kínáló divatmárkák serényen igyekeznek egy nem létező világba, ahol a méret nem számít, de ahol a látszat ugyanúgy nagy üzlet. Sőt.
picture

Hogyan vált Bernard Arnault a luxusipar Napóleonjává?

Olvasási idő: 6 p
Napi 24 órát dolgozik, amikor alszik, akkor is új ötletekről álmodik. Nicolas Sarkozyval és Emmanuel Macronnal is kiváló kapcsolatot ápol, Donald Trumppal pedig már a nyolcvanas években összebarátkozott New Yorkban. Annak ellenére, hogy a világ harmadik leggazdagabb embere, kevesen hallottak Bernard Arnaultról.