Néhány ábra az online hirdetések térhódításáról

Az áprilisi-májusi gyorsjelentési időszak egyik legerősebb riportját a Google tette le a befektetők asztalára. A technológiai óriás kiváló jelentésének és több mint egészséges pénzügyi számainak a hátterében a megállíthatatlanul növekvő online hirdetési bevételek állnak. Amire mindeközben egyre jobban szemet vet az Amazon is.

picture

Google az online hirdetések csúcsán

Még a leginkább elkötelezett technológiai részvény hívőket is jócskán ledöbbentette az a robusztus növekedés, amiről a Google számolt be április 27-én piaczárás után. A cég többek között arról jelentett, hogy a megelőző 12 hónapban 51 milliárd dollárnyi szabad cash flowt termelt. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a Google/Alphabet immáron 121 milliárd dollárosra növekvő készpénzállománya a legnagyobb a technológiai iparágban. Ennek is köszönhető az 50 milliárd dollárnyi sajátrészvény vásárlásra vonatkozó felhatalmazás, amit a vállalat a gyorsjelentéssel egyidejűleg jelentett be.

A Google növekedésének a motorját továbbra is az online hirdetési bevételek adják. A Google hirdetési bevételei 2016 negyedik negyedéve és 2021 első negyedéve között az alábbi módon nőttek meg:

Négy év és egy negyedév kellett a duplázáshoz. Az elmúlt két negyedévben a vártnál jóval jobb számok igazi katalizátorai voltak a Google részvények más technológiai részvényeket jócskán felülmúló teljesítményének. A következő ábrán a Google részvények láthatóak napi gyertyákkal ábrázolva 2020. október 1. és 2021. május 17. között:

A Google részvények szárnyalása a hirdetési piaci pozíciójának köszönhetően szárnyal

A zöld nyíl által mutatott idei évben eddig 31 százalékot emelkedett a részvényár szemben a Nasdaq-100 mindössze 3 százalékos felfelé mozgásával (Facebook: +15%).

A digitális hirdetések térnyerése megállíthatatlannak tűnik. A következő ábra kiválóan mutatja meg azt, hogy az Egyesült Államokban mindössze hét év alatt 2014 és 2021 között miképpen rendeződött át totálisan a hirdetési piac az offline tér kárára és az online tér javára. Az USA online és offline (TV, rádió, újság, magazin, egyéb) hirdetési költései az alábbi módon alakultak és alakulnak a GroupM becslései alapján:

Néhány érdekesebb számot érdemes kiemelnünk ezzel kapcsolatban:

  • Szemben a 2014-es 21 százalékos online hirdetési részesedéssel, 2021-re a digitális hirdetések súlya 55 százalékra emelkedik a teljes amerikai hirdetési piacon.
  • A hét év alatt az USA hirdetési piaca 63 milliárd dollárral nő, 188 milliárd dollárról 251 milliárd dollárra. Az online hirdetési költések 2014 és 2021 között 99 milliárd dollárral növekednek, míg a maradék piac 36 milliárd dollárral húzódik össze.
  • A legnagyobb vesztes a nyomtatott sajtó a maga 60 százalékos hirdetési bevétel zuhanásával (39 milliárd dollárról 15 milliárd dollárra).
  • Míg a rádiós szegmens 21 százalékot veszített (16-ról 13 milliárd dollárra eső) hirdetési bevételeiből, addig a televíziós szegmens stagnált (2014: 64 milliárd dollár; 2021: 63 milliárd dollár).

Amazon is a képbe került

Szemernyit sem kell csodálkoznunk azon, hogy az imént bemutatott dinamizmussal felrobbanó amerikai hirdetési piacon az Amazon is igyekszik egyre nagyobb szeletet megszerezni magának a hirdetési tortából. Az eMarketer nevű online marketing, média és hirdetési trendeket figyelő kutatócég szerint az Amazon tavaly 52 százalékkal növelte digitális hirdetési bevételeit. Ennek köszönhetően immár az amerikai online hirdetési torta 10,3 százaléka az övé, szemben a 2019-es 7,8 százalékos részesedéssel.

(Címlapkép: felrobbanó amerikai hirdetési piac, forrás: Daniel Oines / flickr)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.