A világ légi térképe 2020 február végén és 2021 február végén

A koronavírus-világjárvány drámaian lecsökkentette a légijáratok számát világszerte. A The Wall Street Journal nemrég összehasonlította a 2020. február 28-i pénteket a 2021. február 26-i péntekkel a légijáratok sűrűségének szempontjából. Ebből az írásból közlünk most érdekesebb ábrákat és adatokat.

picture

A repülési adatokkal foglalkozó Cirium Core adott 24 órára vonatkozó légiközlekedési számait vizsgálta meg a The Wall Street Journal „The Places You Can’t Fly to Anymore” című írásában. Bolygónk repülési térképe az alábbi módon mutatott az egyik utolsó békésebb napon, 2020. február 28-án:

A 2020 február 28-i repülések ábrája a világban, ahol a sárga vonalak jelzik a nemzetközi, míg kék vonalak a belföldi járatokat
Megjegyzés: sárga vonalak jelzik a nemzetközi, míg kék vonalak a belföldi járatokat, forrás: Cirium Core, WSJ

Majdnem pontosan egy év múlva, hasonlóan egy pénteki napon, 2021. február 26-án így nézett ki a Föld légijárat térképe:

A 2021 február 28-i repülések ábrája a világban, ahol a sárga vonalak jelzik a nemzetközi, míg kék vonalak a belföldi járatokat
Megjegyzés: sárga vonalak jelzik a nemzetközi, míg kék vonalak a belföldi járatokat, forrás: Cirium Core, WSJ

Nagyon szemléletes a különbség. A nemzetközi repülésben drámai a csökkenés mind a repült útvonalak számának, mind pedig a járatok számának tekintetében. Ehhez képest a belföldi repülés visszaesése jóval visszafogottabb. Nézzük is a számokat. Először lássuk a repülési útvonalak számának változását:

És akkor jöjjenek az útvonalak számánál is nagyobb esést mutató járatszámok:

A nemzetközi útvonalak száma 60 százalékkal, míg a járatok száma 73 százalékkal esett, ami jóval meghaladja a belföldi útvonalak számának 6 százalékos és a belföldi járatszámok 30 százalékos esését.

Érdemes egy pillantást vetnünk arra is, hogy milyen mértékben csökkentek az adott országot tartalmazó repülési útvonalak számai a két vizsgált időpont között:

A repülési útvonalak számának csökkenése országonként a vizsgált időpontokban.
Megjegyzés: útvonalak száma és százalékos változás 2020. február 28. (szürke) és 2021. február 26. között (sárga), forrás: WSJ

A kínai 63 százalékos növekmény egyes-egyedül annak köszönhető, hogy tavaly február végén még csak Kína állt lezárás alatt, így esetükben alacsony a légi útvonalak bázisa.

A nagyobb repülési centrumok között még mindig működik a globális légi közlekedés, ám a kisebb repülőterek sokszor eltűntek a nemzetközi repülési térképről. Lássunk néhány érdekesebb adatot ezzel kapcsolatban:

  • Az USA és Spanyolország között 2020 február végén tizenhárom járat közlekedett, 2021. február 26-án mindössze egy.
  • Az Egyesült Államok utazói számára korábban népszerű turistacélpontok, mint Izland vagy Új-Zéland eltűntek az amerikaiaknak a térképről.
  • Az Európán belüli járatok száma 73 százalékkal csökkent a két vizsgált időpont között.
  • Idén február 26-án mindössze hat repülő közlekedett Párizs és London között szemben a tavaly február 28-i huszonhat járattal.
  • Nem járt ennél jobban a London-Dubai útvonal sem, itt tizennyolcról kettőre csökkent a járatok száma.
  • Még inkább szembeötlő a légiközlekedés összeomlása London és Genf között, amelyek komoly diplomáciai és pénzügyi központként működnek. A tavalyi harmincöt járatból egy maradt.

LESZ HONNAN VISSZAPATTANNIA A LÉGI KÖZLEKEDÉSNEK.

(Címlapkép: a koronavírus világjárvány drámaian lecsökkentette a légijáratok számát világszerte, forrás: Air Transport Research Society)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.