Dermesztő számok az európai autópiacról

picture

Óriásit zuhant márciusban az európai új személyautó forgalomba helyezés. Nem meglepő módon a visszaesés mértéke ott volt a legnagyobb, ahol a járvány megfékezése miatt részleges vagy már teljes karantént alkalmaztak. Olaszországban 85.4 százalékkal, de Franciaországban is 72.2 százalékkal csökkent, míg a spanyolok 69.4 százalékos visszaesést szenvedtek el. Nyugat-Európa 65.4 százalékos visszaesése is fájó lehet az autógyártóknak.

Ha hinni lehet az előrejelzéseknek, akkor a márciusban még kéthetes leállásnak induló gyárbezárások is jóval hosszabbak, akár 6-8 hetesek is lehetnek. Ez azt is jelenti, ha valaki szeretne is autót venni, ami karanténban nem biztos, hogy az első gondolatai között lesz, akkor is egy-két hónapig biztos nem tudják legyártani neki, így a következő időszakban további visszaesésre számíthatunk a forgalomba helyezések számát tekintve. Az autókereskedések is a kereslet teljes eltűnéséről panaszkodnak.

Meglátásom szerint, ha április végén, vagy május folyamán újra is tudnak nyitni a gyárak, akkor sem hiszem, hogy teljes kapacitással kellene számolni, továbbá akkor is kérdéses lesz a beszállítói hálózat akadozása. Ráadásul a vírus okozta hullámok csendesedése után sem a magánszemélyek, sem a cégek esetén nem gondolom, hogy az autópark cseréje lenne az első lépés, így egy igencsak csökkent kereslettel lehet majd kalkulálni.

A Tesla online értékesítési stratégiája akár előny is lehet egy ilyen piacon, azonban itt azzal számolok, hogy egy gazdasági válságban azok a vevők, akik megengedhetnék maguknak az elektromos autót, azok valószínűleg kivárnak, elhalaszthatják a vásárlást, továbbá az olajár esése, ezáltal a benzinár esése is késleltetheti a technológiaváltók vásárlási szándékát. Vélhetően tehát egy elhúzódó autóipari válság fog következni.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.