Hány lejátszás ér egy dollárt a Spotify-nál és a Youtube-on?

picture

A digitális zenehallgatás hőskorában még közellenségnek számított a zeneiparban a p2p letöltést új szintekre emelő Napster, idézi fel a Visualcapitalist összeállítása is, ma azonban már a streamingszolgáltatóknál legálisan elérhető digitális felvételek hajtják a zeneipart. Az Apple Musictól a Spotfify-ig a nagy szereplők megítélése ezzel együtt még mindig vitatott – és nemcsak az audiofilek minőségi kritikái miatt. Az, hogy a tavaly csak USA-ban 12 százalékos növekedéssel közel 10 milliárd dollárosra növekedett „lemeziparból”, azaz a felvételekből ki, hogyan és mennyit kap, ha lehet még kevésbé látható, mint korábban – miközben az alighanem öröm az iparág szereplőinek, hogy a 2000-es években gödörbe került eladások újra nőnek, az emberek hajlandóak fizetni a zenéért.

A nyilvános adatok hiányában a Visualcapitalist egy független, 150 lemezes kiadó 115 millió lejátszásából kalkulált adatokkal mutatta be, hogy a nagy platformokon hogyan is alakulnak a kifizetések – persze fontos hangsúlyozni, hogy az összegeken még osztoznak a kiadók és a zenészek. A különbségek szembeötlőek: egy dollárhoz a Napsteren mindössze 53 lejátszás, az Apple Musicnál 136, a Spotify-nál 229, a Youtube-on pedig 1449 lejátszás kell – nyilván a szolgáltatók piaci részesedése (ez pl. a Napster esetében mára elhanyagolható) és üzleti modellje, előfizetéses és ingyenes csomagjainak is függvénye. De beszéljenek a számok, az alábbi táblázatban minden benne van:

(Címlapkép: Jan Laugesen/Pexels)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.