Az Amazon hirdetés-árbevétele

picture

Becslések szerint 2019-ben az Amazon várhatóan több mint 10 milliárd dollár hirdetés-árbevételt termel majd, 50%-kal többet, mint 2018-ban. A hirdetések a leggyorsabban növekvő üzleti területe a cégnek. Bár az Amazon 10 milliárd dollárja még eltörpül a Google 120 milliárd és a Facebook 65 milliárd dolláros éves hirdetés-árbevételéhez képest, de az Amazon 2018-2019 során egyértelműen felkerült a térképre a hirdetési piacon is, a következő két évben pedig szinte biztosan komoly fejfájást okoz majd a piacot uraló két versenytársnak.

Elsőre az talán nem annyira meglepő, hogy van hirdetés-árbevétele a cégnek, végülis van neki rengeteg weboldala, ahol jut hely hirdetéseknek is. Kicsit alaposabban belegondolva azonban azt látjuk, hogy nem egyszerű hirdetés-árbevétel ez, hanem egy minden eddiginél hatékonyabb hirdetési rendszer robbanó bevételei.

Az elmúlt 10 évben a Facebook és a Google lényegében átvette a hirdetési piac felett a hatalmat. A Facebook azzal tarolt, hogy mindenki másnál jobban ismeri a felhasználókat, ezért mindenki másnál célzottabban tud hirdetéseket megjeleníteni. (Persze az is számít, hogy ott tölti az ideje nagy részét a fél világ.) Ha 25-35 év közötti, New York-i teniszezőket akarsz megcélozni, a Facebook-on megteheted, és precízen azt is nyomon követheted, hogy végül vásároltak-e a webshopodban a hirdetéssel megcélzott felhasználók. A Google ugyanakkor azzal vált elképesztően hatékony hirdetési felületté, hogy pontosan abban a pillanatban jelenít meg hirdetést a felhasználók számára, amikor azok épp vásárolni szeretnének, és a keresőt használva próbálják megtalálni a legmegfelelőbb terméket. Ha teniszcipőre keresel rá a keresőben, teniszcipő-hirdetéseket dob fel neked a Google, és jó eséllyel kattintani is fogsz az egyik hirdetésre.

Az Amazon ugyanakkor egyszerre tudja azt, ami a hirdetési piacon naggyá tette a Facebook-ot és a Google-t. Az Amazon ugyanúgy rengeteget tud a felhasználókról, mint a Facebook, de az Amazon kifejezetten a vásárlási szokásaikat ismeri, és azokhoz kapcsolódóan tud precízen célzott hirdetéseket megjeleníteni számukra. A tenisztermékek vásárlóit nagyon precízen tudja minden más kapcsolódó termék hirdetésével bombázni. Továbbá ugyanúgy konkrét keresésekhez kapcsolódóan tud hirdetéseket megjeleníteni, mint a Google, de nála kizárólag csak vásárlás miatt keresnek a felhasználók, és helyben vásárolnak is… Ha teniszcipőre keresel rá az Amazonon, azt jó eséllyel helyben meg is veszed. Mivel az Amazon valójában egy piactér sokezer, független kis üzlet számára, ezek az üzletek élénken – és egyre élénkebben – hirdetnek ezen a piacteren, és ebből származik az Amazon gyorsan növekvő hirdetés-árbevétele.

Az Amazon piaci pozíciója aligha kikezdhetetlen, vannak is kihívói számosan, de ha meg tudja tartani méretbeli előnyét, akkor a hirdetési piacon is meghatározó szereplővé válhat.


Ajánló

picture

Megtörhető-e a techóriások egyeduralma?

Olvasási idő: 5 p
És egyáltalán monopol helyzetben van-e a Facebook, a Google, az Apple és az Amazon? Cégenként nézzük végig, mire juthat az amerikai versenyfelügyeleti eljárás. A legsúlyosabb büntetések egyike, a szétdarabolás befektetői szempontból még értéknövekedést is jelenthet. De marasztalásra kevés alap, és így kevés esély van.
picture

Az adat az új olaj, a Facebook az új Exxon

Olvasási idő: 2 p
2011-ben hat országot képviselt a világ 10 legértékesebb cége, melyek közül öt olajtársaság volt. A mai listán csak az USA és Kína maradt, 8-2-es arányban, az első öt cég, illetve az első nyolcból hét techvállalat. A nyolc évvel ezelőtti toplistáról csak az akkori listavezető, az Exxon értéke férne bele mai top 10-be.
picture

Warren Buffett az Amazonban

Olvasási idő: 2 p
Sokáig messzire elkerülte a techszektort, a dotcom lufiból is kimaradt anno, mondván nem látszott, hogy valamelyik cégnek komoly versenyelőnye lenne a többivel szemben. Mégsem biztos azonban, hogy évtizedes elveivel ellentétben áll az Amazon-befektetés.