Szupersztár bónusz – mit tanulhat Cristiano Ronaldo és Lebron James Kylie Jennertől?

Cristiano Ronaldo és Lebron James napjainkban mind a játéktudásukat, mind pedig a marketingértéküket tekintve a globális sport legnagyobb királyai. 2018 nyarán – mindketten 33 évesen – megkötötték életük utolsó nagy szerződését, ahol a sportszempontok mellett már a pályafutásuk utáni karrierjükre is nagy hangsúlyt helyeztek. A két zseni életpályája meglepően sok hasonlóságot mutat. Az átlagember számára már most is felfoghatatlanul sok pénzt keresnek, ám a nevük felhasználásával a pénzük többszörösét keresik meg rajtuk a különböző közvetítők. Velük szemben Kylie Jenner az Instagram királynőjeként már direkt úton jut el a rajongóihoz, vásárlóihoz a sajátmárkás termékeivel. Az általa követett modell működtetésével 21 éves korára nagyobb a vagyona, mint Ronaldoé vagy Jamesé. Jenner az internetes jelenlét és a hírnév pénzre váltásának nemhivatalos világbajnokaként komoly tanításokat adhat a két csúcssportolónak.

picture

Ronaldo Madeirán született egy szakácsnő és egy kertész negyedik gyermekeként. Anyukája, amikor áldott állapotba került azon gondolkozott, hogy elveteti a gyermeket, mert a család anyagi helyzete már nemigen engedett meg még egy éhes szájat. Apuka alkoholbeteg volt. James korai évei nehezebbek voltak ennél. Lebron anyukája 16 éves volt a fia születésekor, apuka nem volt jelen a gyermek életében. Lakásról lakásra költözve folytatott a mama kíméletlen küzdelmet a mindennapi betevő biztosításáért. Mérhetetlen kitartást hoztak gyermekkorukból magukkal, a nyilvánvaló tehetség mellett a nagyon komoly edzésmunka megszállottjai ők. Napjaink fizikális és atletikus paramétereket minden fölé helyező csapatsportjaiban ők ketten az abszolút etalonok. Gyermekkori benyomásaik átdolgozásánál kiemelhető, hogy Ronaldo egyáltalán nem fogyaszt alkoholt, míg James a talán legpéldásabb családi életet élő csúcssportoló ma a világon, aki középiskolás szerelmével neveli három gyermekét.

Mind Ronaldora, mind pedig Jamesre már 18 éves korukban igazi csiszolatlan gyémántként tekintettek a labdarúgás és a kosárlabda szakemberei. Ronaldo a 2003-as év nyarán, egy Sportinggal játszott barátságos mérkőzés után igazolt a Manchester Unitedhez, míg James ekkor került be az NBA-be. Sir Alex Ferguson karrierje egyik legizgalmasabb fiatal tehetségeként jellemezte a labdarúgót. James esetében a középiskola végén a csapatnak már egy 5500 fős egyetemi csarnokot kellett kibérelnie a meccseire, így fért el ugyanis az összes játékosmegfigyelő, aki az új csodagyerekre volt kíváncsi. Még pályára sem lépett az NBA-ben, de a Nike már egy 93 millió dolláros hétéves szerződést kötött vele. A világ döbbenten figyelte ezt a számot akkoriban. Utólag nézve nagyon jutányos árat fizetett a sportszergyártó. Később a Nike egy komoly közös pont lett két főhősünk életében. James 2015 végén, míg Ronaldo 2016 végén kötött élethosszig tartó szerződést az amerikai sportszergyártóval. Michael Jordanen kívül másnak ilyen szerződés még nem jutott.

Csillagok születtek

A két sportoló élete 2003 és 2018 között már egyre nagyobb rivaldafényben zajlott. Közös pont az első 6-7 profi év utáni váltás egy még erősebb klubba. Itt teljesedett ki igazán a két karrier, bár különbség az, hogy James négy Miamiban eltöltött év után visszaigazolt szülővárosába Clevelandbe. Ronaldo öt egyéni Aranylabda mellett ötször nyert Bajnokok Ligáját, míg James három bajnoki cím mellett négyszer volt az NBA legértékesebb játékosa. Nagyon nehezen megdönthető egyéni rekordok sorát hagyják rá az utódokra. Ronaldo már 121 Bajnokok Ligája gólnál jár a 2017/18-as szezon végén, miközben a korábbi rekorder Raul 70 találatnál fejezte be. A Real Madrid színeiben 292 meccsen lőtt 311 gólt. Messi itt még azért odaérhet és oda is ért bizonyos dicsőségek tekintetében. James az NBA rájátszásokban eddig 6.911 pontot dobott, a listán második Michael Jordan 5.987 pontnál áll. A nyolc egymás után lejátszott döntő is egy tekintélyt parancsoló statisztika.

Mind Lebron, mind pedig Cristiano immár tizenöt éve futja félelmetes karrierjét. Tíz éve szinte (Messiről itt ne feledkezzünk meg) egyeduralkodók szeretett sportáguk világában.

EZT A HOSSZÚSÁGÚ KARRIERT NAGYON TUDATOS MUNKÁJUK MELLETT AZ ÖNMAGUKBA VALÓ SZINTE PÉLDÁTLAN BEFEKTETÉSNEK IS KÖSZÖNHETIK.

Ronaldo szétrobbanó formája és ereje itthon jobban ismert. Lebron James sem hanyagolja el azonban legfontosabb munkaeszközét, a testét. Beszámolók szerint évi másfél millió dollárt költ a testi állapota tökéletes szinten tartására. Az otthon berendezett teljes értékű konditeremtől kezdve a különböző edzők, masszőrök, táplálkozási szakértők alkalmazásán át sok tétel tartozik ide. Pár éve 12 kilót fogyott, hogy még atletikusabb legyen és csökkentse a térdein és az izületein lévő nyomást. Ezekkel a döntésekkel évekkel hosszabbítja meg a sportolói karrierjét. A csúcson lévő sportolók egy jelentékeny része élükön Ronaldoval teljesen hasonlóan jár el.

A két ikon 2018-ban krisztusi korba ért.

PÁLYAFUTÁSUKBÓL MÉG MINDIG HÁTRAVAN NÉHÁNY ERŐS ÉV KÖSZÖNHETŐEN A FÓKUSZÁLT ÉS SPORTSZERŰ ÉLETMÓDNAK.

Ronaldo három Bajnokok Ligáját nyert a Real Madriddal zsinórban, 2016-ban pedig EB trófeát a portugálokkal. Zinedine Zidane zsenialitása még érdemben emelni tudott Cristiano játékának a színvonalán. James ugyan nem nyert bajnoki címet az elmúlt két évben, ám amit idén csinált a rájátszásban, attól elakadt minden szakíró szava. Ahogy egyedül vitte be a csapatát az NBA döntőjébe, arra csak egy példát lehet hozni a sporttörténelemből, Maradona 1986-os világbajnokságát. Ha karrierjüket szeretnénk valakihez hasonlítani, akkor egy-egy összehasonlítási alap maradt csupán: Lionel Messi és Michael Jordan. A sztori befektetői és tőkepiaci szemüvegen keresztül nézve itt kezd nagyon izgalmassá válni.

Nemcsak maguknak termelnek, felhajtják a jegyárakat

„Ő hozzáértő. Intelligens a pénzügyi kérdésekben. Elképesztő számomra az érettsége, amiről bizonyságot tesz” – nem akárki mondta ezeket a dicsérő szavakat Lebron Jamesről, maga Warren Buffett. James pontosan tudja, hogy a neve mit ér a mai világban.

AZ ECONOMIST SZERINT CLEVELAND ÉS KÖRNYÉKE ÉVENTE 500 MILLIÓ DOLLÁRRAL MAGASABB GDP-T ÁLLÍTOTT ELŐ AZOKBAN AZ ÉVEKBEN, AMIKOR JAMES OTT JÁTSZOTT. EZT NEVEZTE AZ ÚJSÁG LEBRON- HATÁSNAK,

ami egyébként 0,42%-ot jelentett a helyi GDP-hez mérve. Csak a Cleveland Cavaliers jegybevétele éves szinten 129 millió dollárral emelkedett a 2014-es hazaigazolásakor. Előtte 68 dollár, utána 195 dollár volt az átlagos jegyár. A Harvard Kennedy School professzora kimutatta, hogy mind a Miamiba, mind a Clevelandbe igazolásakor a csapat csarnokának egy mérföldes körzetében 13%-kal nőtt az éttermek száma.

„A legfontosabb az egyesület, utána a csapat és végül a játékos” – tartja a régi mondás, amit napjainkra nemcsak James cáfol meg döbbenetes módon, hanem Ronaldo is. A Real Madrid első hazai spanyol bajnoki meccsére 2014 és 2017 között átlagosan 64.905 néző volt kíváncsi. A Getafe elleni 2018. augusztus 19-én lejátszott mérkőzést – ami az első volt Madridban a Ronaldo- éra után – 48.466 szurkoló előtt játszották le. Mind- eközben Torinóban nem lehet Juventus meccsjegy- hez jutni.

A JUVENTUS IDEGENBELI OLASZ BAJNOKI MECCCSEIRE PEDIG KÉT-HÁROMSZOROSÁRA EMELIK A JEGYÁRAKAT A CSAPATOK. MINDENKI RONALDOT SZERETNÉ LÁTNI.

Az átigazolások és gazdasági hatásuk: a szupersztárok nem lehetnek drágák

És itt meg is érkeztünk a két vizsgált szupersztár idén nyáron lezajlott átigazolásához. Ronaldo 100 millió euróért a Real Madridból a Juventushoz igazolt a következő négy évre, ahol évi 30 millió eurót fog keresni. James a Cleveland Cavalierstől a Los Angeles Lakershez ment szabadügynökként, ahol évi 38,5 millió dollárt keres majd. Az ő szerződése is négyéves. A két kontraktus egymás ikertestvére. A két kiemelkedő atléta eddig is komoly hasonlóságoktól hemzsegő életpályája most szinte teljesen egy mederbe terelődött. Még semelyik sportágban nem kötött 33 éves játékos ilyen összegű és hosszúságú szerződést. Életmódjuk, edzésmunkájuk, a testük karbantartására fordított energiájuk predesztinálta őket erre. Mindkét klubnak busásan megéri a két szupersztár szerződtetése. Az 500 millió dolláros Lebron-hatást Cleveland gazdaságára, mint példát nyugodtan áthelyezhetjük Kaliforniába is, sőt jó eséllyel ez még nagyobb is lesz, tekintve a piac méretét.


Ha létezik Lebron-hatás, akkor természetesen létezik a Cristiano-hatás is. Napjainkban az olasz labdarúgásnak, mint egy falat kenyérre, úgy volt szüksége valami nagy dobásra. Ronaldo szerződtetése az egész bajnokság, a Serie A számára egy fantasztikus esemény. Véleményem szerint a következő egy év meg fogja mutatni azt, hogy (tetszik-nem tetszik) a megasztár üzleti értéke nagyobb, mint magáé a klubé. Ronaldo a következő négy évben az átigazolási díjjal, ügynöki jutalékokkal, fizetéssel és adókkal összesen 340 millió euróba fog kerülni a Juventusnak, ami évi 85 millió eurós költség.

A KPMG készített egy elemzést, hogy éves szinten mennyivel nőhet a zebracsíkos mezben játszó klub bevétele a transzfer hatásaként. A következő számok a könyvvizsgáló cég becsléseinek a középértékei.

  • A bérlet- és jegybevétel 15 millió,
  • a meccsnapi bevétel szintén 15 millió,
  • a televíziós jogdíj 17 millió, a merchandise 16 millió,
  • míg a reklámbevétel 29 millió euróval nőhet meg.

Ez összesen 92 millió euró. És a becslések nagyon szolidak. Az Adidas például 23 millió eurót fizet a mezszállítási szerződésért évente a Juvénak, miközben a Barcelona 111 milliót kap a Niketól. Az első nap eladott 520.000 CR7 mezből kifizeti a német gyártó a következő kétéves mezszállítási szerződés díját. Arról itt már ne is beszéljünk, hogy egy Ronaldónál kisebb játéktudású sztár költsége is lenne legalább a fele a portugálénak, anélkül, hogy annak bármilyen pozitív hozzáadott értéke lenne pénzügyileg.

Egy szó, mint száz, Ronaldo ugyanolyan olcsó lesz a Juventusnak, mint amilyen olcsó volt 2009-ben a Real Madridnak az akkori világrekord összegért. A Lebron-hatáshoz hasonlóan Torinó, a torinói éttermek és szállodák, az egész olasz labdarúgó bajnokság és annak összes csapata igazi nyertese ennek az átigazolásnak. A felértékelési hatás valószínűleg itt is csak James clevelandi számaihoz hasonlítható.

RETTENTŐEN CINIKUSAN HANGZIK, DE RONALDO A JUVENTUSTÓL KAPOTT 30 MILLIÓ EURÓJA MELLÉ KÉRHETNE UGYANENNYIT AZ OLASZ LIGÁTÓL ÉS A TÖBBI CSAPATTÓL IS, ÉS MÉG EKKOR IS DÖRZSÖLHETNÉK A TENYERÜKET AZ OLASZOK.

Ha jön az utolsó sípszó

Folytatva a gondolatmenetet Jamesszel és a két szerződés közötti párhuzammal, életük utolsó komoly szerződése már kettős célt szolgál. A klasszikus mondás szerint az élsportoló kétszer hal meg, egyszer a sípszónál (dudaszó) az utolsó mérkőzésén és egyszer földi halandóként. Mind Ronaldo, mind James, illetve az őket képviselő és a nevükből már most nagyon jól élő üzleti csoportok tudatosan készülnek már az utolsó sípszó utáni pillanatra. A mostani szerződések sportszakmailag megkérdőjelezhetetlenek, ám egyikük részéről sem a további címek és trófeák iránti hajtás az elsődleges cél. Mindkét játékostól várható, hogy továbbra is ki fogják tenni a szívüket is a pályán és minden körülmények között harcolni fognak a győzelmekért és a bajnoki címekért. A mostani két átigazolás azonban már a helyszínről és a sportolói pályafutás utáni üzleti karrierről is szól. James kosárlabda utáni elsődleges érdeklődési területe a média, emiatt evidencia volt a Los Angelesbe szerződése. Ronaldo már napjainkban is az egyik legkomolyabb divatikon. Ezt a karriert építendő választhatott Párizs és Milánó között. A két milánói futballklub jelenlegi sanyarú helyzetében a 143 kilométerre lévő Torinó volt a racionális döntés.

A 2018-as évben fizetésként és szponzori pénzekből 108 millió dolláros bevételhez jutó Ronaldo és a 86 milliót kereső James jelenlegi jövedelme már most is felfoghatatlannak tűnik az átlagember számára.

AZ ÜZLETI MODELL, AMIBEN MÉG AKTÍV SPORTOLÓKÉNT VANNAK, SZÁMUKRA MÁR NEM A LEGJÖVEDELMEZŐBB TÍPUS NAPJAINKBAN. KLUBCSAPATOK, BAJNOKSÁGOK, KLUBTULAJDONOSOK, SPORTSZERGYÁRTÓK, SZPONZOROK ÉS MÉG SOK MINDENKI KERES A NEVÜKKEL A JAVADALMAZÁSUKNAK TÖBBSZÖRÖSÉRE RÚGÓ ÖSSZEGEKET.

A személyes brandjükből származó pénzek jelentékeny része ezáltal kifolyik a kezeik közül. Eddig ez volt a világ természetes rendje. Ám napjainkban a szociális média kezd szinte mindent drasztikusan átalakítani, amit eddig a világról gondoltunk. Itt jön a képbe az Instagram királynője Kylie Jenner, aki az amerikai szabályok szerint még csak augusztusban lett nagykorú, ám igen komoly tanítást adhat a labdarúgás (és az Instagram), valamint a kosárlabda királyának.

A Jenner-modell, ami közel egy milliárd dollárt hozott eddig

Kylie Jenner jelenleg a személyes brand pénzzé alakításának a nemhivatalos világbajnoka. Instagram posztolásból felépített kozmetikai eladásokból származó vagyonát 900 millió dollárra becsülik 21 éves korára. Sokan legyintenek erre, hogy a 115 millió Instagram követővel rendelkező hölgy mögött nincs semmilyen teljesítmény.

Szerintem teljesítmény nélkül ennyi idősen ennyi pénzt keresni óriási eredmény. Se Ronaldo, se James nem tudott eddig ennyit összerakni a labdarúgás és kosárlabda csúcsán ülve hosszú éveken át. Úgy, hogy Ronaldo tulajdonképpen valahol Beckham marketingértékét és Messi játékerejét tudhatja magáénak egy személyben. Amit ez a két ember meg tud csinálni a pályafutása végén, az a Jenner-modell lemásolása. Ronaldonak 141 millió Instagram követője van. Könnyen el tudom képzelni, hogy valahol a háttérben a Ronaldo és a James mögött álló üzleti csoportok már komolyan tanulmányozzák a Jenner-szisztémát.

A Kylie Jenner anyukája által létrehozott üzleti modell zseniális, és napjainkban az összes globális divatmárka számára komoly aggodalmakat okozhat a terjedése.

A KYLIE JENNER KÖVETTE MODELL LÉNYEGE, HOGY A SZOCIÁLIS MÉDIÁBAN ELKÉPESZTŐ MÉRTÉKBEN BEFUTATOTT SZEMÉLYES BRANDET KÉPVISELŐ ÜZLETI CSOPORT MINDEN NAGY CÉGET KIIKTAT AZ ELADÁSI FOLYAMATBÓL.

A modell a sajátmárkás termékek értékesítésére épül, aminek során minden munkát alvállalkozók végeznek el. A hölgy posztol, a rajongók pedig kiéhezve várják a kozmetikai termékeket, amiket Kylie Jenner a nevével elad. Nincs már szüksége divatmárkákra vagy kozmetikai cégekre. Közvetlenül éri el az interneten keresztül a rajongóit/vásárlóit, ezáltal a személyes brandjéből kisajtolható összes pénz nála marad.

A VILÁGBAN ZAJLÓ VÁLTOZÁSOK FÉLELMETES SEBESSÉGÉRŐLTANÚSKODIK, HOGY KYLIE JENNER AZ INSTAGRAM SEGÍTSÉGÉVEL MAJDNEM AKKORA VAGYONT TUDOTT RÖVID IDŐ ALATT FELHALMOZNI, MINT AMENNYIÉRT HAT ÉS FÉL ÉVE A FACEBOOK AZ EGÉSZ INSTAGRAMOT MEGVETTE.

(2012 áprilisában a vételár 1 milliárd dollár volt.)

Visszatérve Ronaldohoz és Jameshez, amennyiben valamelyik úriember fel tud építeni egy olyan saját márkát, amely képes milliárd dolláros éves árbevételt termelni, akkor a brand arca könnyen találhatja magát tíz év múlva a világ 100 leggazdagabb embere között. Ehhez most 14 milliárd dolláros vagyon kell. Ezeket a folyamatokat elnézve a mostani részvénypiaci száguldás ellenére sem ülhet a Nike (és másik piacvezetőként az Adidas) menedzsmentje nyugodtan a babérjain. Nem véletlenül kötöttek 2-3 éve élethosszig tartó szerződést Ronaldoval és Jamessel.

(A cikk a Concorde Iránytű magazinjának októberi számában jelent meg először, majd szemlézte a G7.hu. Címlapkép: Cristiano Ronaldo szobra – Pixabay, Cristiano Ronaldo és Lebron James – Wikipedia, Kylie Jenner nevével eladott körömlakkok – Mike Mozart, Flickr)


Ajánló

picture

Aki gólt kap meghal – avagy miért uralja a biztonsági játék a foci VB-k egyenes kieséses szakaszát?

Olvasási idő: 6 p
A gólt hozó csoportmérkőzéseken a 0-1-re álló csapatok 43 esetből mindössze két alkalommal tudtak fordítani – döbbenetes statisztikákkal mutatjuk be, hogy mennyit számít a védelem és az első gól. Sajnos.
picture

Manchesteri szögletek: a trendkövetés és a trendtagadás a fociban és a piacon

Olvasási idő: 5 p
A matematika, az adatelemzés egyértelműen megmondja, mit kéne tennünk: a trendkövetés apróbb lépésekben nagyobb nyereséggel kecsegtet, mintha valaki mindig egy nagy kontrára vár.
picture

Egy dobás, ami gallyra vágott egy sportszergyártót és egy topbajnokságot

Olvasási idő: 10 p
Az Under Armour néhány év alatt növelte négyszeresére piaci értékét és jelentett egyre nagyobb veszélyt a Nike-ra. Sikerük egyik kulcsa az NBA álomcsapatában, a GSW-ben játszó Steph Curry, a márka legfontosabb arca volt. A tőzsdei szárnyalás akkor ért véget, amikor a Nike arca, Kevin Durant is az álomcsapathoz igazolt.