Százmilliárdos boomot hozhat az önvezető autó – az alkoholpiacon

picture

Sokan lobbiznak ma az önvezető autók mellett. Érthető is, hiszen a mobilitást hozhatja el azoknak, akik nem tudnak vezetni, az egymással kommunikáló és jobban kihasznált autóknak köszönhetően csökkenhetnek a forgalmi dugók és a környezeti terhelés, és még lehetne sorolni az érveket.

Érdekes azonban, hogy idén egy szinte meglepő csoport kezdett erőteljes lobbiba az önvezető autók mellett. Az autógyártók és a techcégek után az amerikai alkoholgyártók is nagyon készülnek már az önvezető autók elterjedésére. Tudják, hogy

AZ EDDIGI „NEM IHATOK, AUTÓVAL VAGYOK” ÁLLÍTÁST FELVÁLTHATJA MAJD A „MIÉRT IS NE, MAJD AZ AUTÓM HAZAVISZ” MONDÁS.

A megspórolt idő (amit eddig autó vezetéssel töltöttünk) és a felszabaduló gátlások akár megugró alkoholfogyasztást is eredményezhetnek, így az alkoholgyártók növekvő értékesítési számokkal kalkulálhatnak az önvezető autók elterjedésével – mutatott rá a Morgan Stanley is egy korábbi tanulmányában.

Globálisan 2,1 milliárd rendszeres alkoholfogyasztóval számolhatunk világszerte. A tanulmány szerint 1 ember 1 hét alatt Kínában 9, Oroszországban 13, Amerikában 14 és Németországban 16 alkoholos italt fogyaszt el. Ennek a népességgel súlyozott átlaga 10 ital/fő/hét. Ha minden egyes alkoholfogyasztó csak egy korsó sörrel többet iszik minden hónapban, akkor ez akár 31 milliárd dollárral növelheti a globális alkohol piacot. Ha tovább megyünk, és ugyanerre a körre heti kettő plusz sörrel számolunk, akkor a globális piac akár 250 milliárd dollárral is nőhet éves szinten, írja a Morgan Stanley.

Jelenleg az alkoholfogyasztás és a vezetés ki kellene, hogy zárja egymást, azonban sajnos nem mindenki ilyen felelősségteljes. Az Egyesült Államokban minden nap 28 ember hal meg olyan balesetben, ahol alkoholt fogyasztott a sofőr. Az alkohollal összefüggő balesetek évente több, mint 44 milliárd dollár kárt okoznak.

Ahogy látszik az önvezető autók akár életeket is menthetnek, de természetesen addig még pár fontos kérdést tisztázni kell. Abban a pillanatban, amikor az autó átveszi hivatalosan is a „kormányt” az embertől, a fő kérdés az lesz, hogy ki és milyen mértékben viseli a felelősséget – és ez lesz a kérdés az alkoholfogyasztásra vonatkozó szabályozásnál is. Külön tanulmányok foglalkoznak a biztosítások kérdésével, melyeknél eddig az árat az határozta meg, hogy hány éves, milyen rutinnal rendelkező sofőr vezeti az adott autót, okozott-e már balesetet, esetleg vidéken vagy nagyvárosban él-e az autó üzemben tartója. Talán ezért is, az autógyártók és egyelőre úgy tűnik a szabályozók is jobbnak látják, ha a sofőr még pár évig a kormányon tartja a kezét, még ha az autó részben vagy akár teljes mértékben is képes lenne magát és utasát is hazavezetni.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Az autózás internete

Olvasási idő: 3 p
Annyit ér már a Morgan Stanley szerint a Google önvezetőautó-fejlesztő cége, a Waymo, mint néhány évvel ezelőtt az egész Google. A 175 milliárd dolláros értékbecslés több nagy autógyártó cég értékének is a többszöröse.
picture

iCar vagy Google szoftver&Tesla hardver – Elon Musk lehetséges menekülőpályája

Olvasási idő: 5 p
Pár éve kinevette, ma azonban aligha tudná megkerülni a Google vagy az Apple ajánlatát Elon Musk. A Tesla és techóriások is jól járnának a felvásárlással, miközben a Tesla követésével két tőzsdei óriás, a Morgan Stanley és Goldman Sachs is leállt.
picture

A BMW és a magyar GDP

Olvasási idő: 3 p
A cseh és szlovák autóexport is magasabb arányt képvisel a GDP-ben, mint a magyar. A BMW új, debreceni gyárával sem változik az autóipari kitettség sorrendje a V4-es országok között.