Ha nagy leszek, influencer leszek

picture

Ma már nem kérdés, hogy a közösségi média végtelen számú reklámfelületet biztosít szinte mindenkinek. Nem véletlen, hogy a Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József is külön figyelmet szentelt a cég negyedéves eredményeinek ismertetése után a cég Facebook és Instagram oldalának és annak követőinek számáról az elemzőkkel folytatott beszélgetés során. A közösségi média az elmúlt években újabb és újabb hirdetési megoldásokat, és egyben új foglalkozásokat alakított ki, ezek közül a leglátványosabban az influencer marketing emelkedett.

Kik ezek a naplopók?!

Az emberek egy része, mikor meghallja az influencer szót, általában a semmittevő fiatalokkal azonosítja, akik jobb híján életük minden pillanatát kirakatba rakják a közösségi médiacsatornákon. Az emberek másik része, főként a fiatalabb generáció (nevezzük Z-nek, vagy a még ennél is fiatalabb alfa-generációnak) tudja, hogy ez egy kőkemény és jövedelmező üzlet tud lenni, ha valaki professzionális módon űzi ezt a tevékenységet. Influencernek neveznek minden olyan személyt, aki hatással van más emberek viselkedésére, szokásaira, elsősorban a közösségi média csatornáin keresztül. Ilyen értelemben Kylie Jenner – 21 éves amerikai modell, valóságshow szereplő, Kim Kardashian húga – mellett a tőzsdecápa Carl Icahn vagy Donald Trump is besorolható ebbe a kategóriába a Twitter aktivitásukat és azok hatásait látva. Elsődlegesen mégis inkább azokat a celebeket és átlagos embereket soroljuk ide, akik aránylag sok aktív követővel rendelkeznek valamelyik közösségi oldalon (Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Linkedin) és ezáltal minden megszólalásuknak és termékreklámnak súlya van. Ahogy az alábbi ábra is mutatja, elég kifizetődő tud lenni az influencerség, főleg ha az ember Youtube-vlogger:

Forrás: Economist

Akár már átlagosan 300 000 követővel is egész szép összeget lehet keresni posztonként, egyrészt a bejegyzések alatti hirdetések után, másrészt egy-egy termék vagy termékcsalád promotálásakor a szponzorcégtől. Ez a követői szám soknak tűnik, de magyar viszonylatban is bőven akad példa rá, bár a bevételi oldalon az átlag valószínűleg nem olyan magas, mint amit a fenti ábra mutat. A legtöbb követővel a magyarok között Palvin Barbara rendelkezik, ám őt már inkább a nemzetközi sztárok közé sorolhatjuk.

Forrás:Influencerkereso

De miért fizetnek a cégek az influencereknek?

A médiafogyasztók nagy százaléka ma már egyre kevésbé néz tévét, és mivel gyűlölik a reklámokat, onnan is átkapcsolnak. Nem jobb a helyzet a Youtube-on futó reklámokkal sem: a nézők a legtöbbször ugyanúgy semmibe veszik, ha lehetőség van rá, átugorják. Inkább zajként, kötelező áldozatként tekintenek rájuk, így kevéssé hatékonyak, a felvillanó reklámablakokra pedig egyre többen használják a blokkoló programokat.

Mindeközben a szájról szájra marketing (word of mouth) egyre hatékonyabbá válik, a Nielsen szerint az emberek 83,6 százaléka a világon bízik az olyan ajánlásokban, amit olyan embertől hallanak, akit ismernek. Az influencerek sikerességét jól mutatja, hogy egyre több statisztika támasztja alá a véleményvezérek dominanciáját. A 18-30 éves korosztály több, mint 70 százaléka hisz az influencereknek, egyharmaduk pedig már biztosan vett valamit csupán azért, mert látott róla ajánlást.

Forrás: Nielsen, 2015 report

Megéri?

Egyes felmérések szerint az ilyen kampányok megtérülése (ROI-ja) 6,5 dollár, azaz az email értékével vetekszik, szemben a Nielsen által a különböző marketing csatornákon mért 1,1 dolláros átlagos megtérüléssel (az online hirdetések, Google kampányok nagyjából 2-3 dollár körül szóródnak). Az abszolút megtérülés mellett a cégek számára releváns mutatók még a megosztások, kommentek, hivatkozások (amit az angolszász nyelv engagementként aposztrofál) vagy éppenséggel mennyi fogyasztót tudott átirányítani adott influencer szereplő a cég honlapjára.

Forrás: Profitworks

Az, hogy kinek mennyi követője van, az a siker szempontjából másodlagos, már ha az embernek már van egy 100,000 főt meghaladó olvasói bázisa. Kim Kardashian rengeteg felhasználóhoz biztosít hozzáférést, aktivitás tekintetében alatta marad egy mikro influencernek, akinek kevesebb követője van, de azok rendkívül aktívak, miközben egy hírességhez képest töredékét kell fizetni egy cégnek. Továbbá a követői kör is sokkal jobban tud azonosulni egy szinte személyes ismerősnek tekintett mikroinfluencerrel, például Emma Chamberlainnel, mint Kim Kardashiannel, legalábbis a statisztikák ezt bizonyítják:

Forrás:influencermarketinghub

Forrás: Mediakix

Miután az iparág maga fiatal, a megtérüléseket is fenntartásokkal kell kezelni, az azonban látszik, hogy a vállalatok igenis gondolkoznak ebben a hirdetési csatornában. Így ha a jövőben a családi ebéden valamelyik fiatal azzal áll elő, hogy influencer lesz, semmiképp ne nevessük ki, mert lehet, hogy a következő Daniel Middleton lesz belőle, aki közel 16,5 millió dollárt keresett 2017-ben, mindössze azzal, hogy videójátékokat tesztelt és közvetített a videócsatornáján – napról-napra növekvő számú, éppen tegnap óta már 20 millió feliratkozójának.

(Címlapkép: Kylie Jennerrel eladott körömlakkok, Flickr, Mike Mozart)