A BMW és a magyar GDP

picture

Szlovákia majdnem kétszer, Csehország 2,5-szer nagyobb értékben exportál az odatelepült autógyárakból, mint Magyarország. A BMW érkezésével az arány némiképp változhat, a visegrádi országok autóipari kitettségének sorrendje azonban aligha. Az alábbi táblázatban látható, hogy e tekintetben Lengyelország áll a kitettségi lista végén: miközben az ott gyártott autók exportjának értéke a magyarhoz közeli szinten van (7,5 milliárd dollár a magyar 8,7 milliárddal szemben), esetükben ez a volumen csak a GDP 1,43 százalékát jelenti, szemben a 6,25 százalékos magyar értékkel.

A magyar járműgyártás főként exportra termel. Ez a szektor adja a magyar export közel 20 százalékát és a GDP több mint 5 százalékát – az arány a BMW beruházás hatására tovább nőhet. Visszatérő kérdés, hogy jelent-e fokozott gazdasági sérülékenységet az erős vagy túlzott autóipari fókusz. Magyarország exportorientált gazdaság, így természetes, hogy egy globális válság minket is érintene. Egy újabb, a 2008-2009-eshez hasonló recesszió esetén, ha kevesebb autó fogyna a világban, akkor az ránk is negatívan hathatna, de várhatóan nem lennénk ennek jobban kitéve, mint szomszédjaink. A képet talán árnyalhatja, ha nem csak az exportot, hanem az autóipari beszállítók teljesítményét is figyelembe vesszük, de érdemben nem változik.

Ugyanakkor kétségtelen, hogy Szlovákia, Csehország és Magyarország esetében is lényegesen nagyobb az autóexport szerepe a GDP-ben, mint több, jelentős autópiaci szereplőnek számító európai ország esetében. A fenti adatok így néznek ki, ha Németországot, Olaszországot és Spanyolországot is vizsgáljuk:

A német autóipar az értékét tekintve kimagaslóan vezet az exportösszevetésben, a 157 milliárd dollárt meghaladó kiviteli érték azonban így is csak a német GDP 4,28 százalékát adja.

Mit ad nekünk a BMW?

  • A BMW AG 1 milliárd eurós, azaz közel 322 milliárd forintos beruházást jelentett be Magyarországon. Ezzel a BMW közel 20 év után épít újra Európában gyárat. A debreceni üzemben a tervek szerint évente 150 ezer hibrid (belső égésű és villanymotor) vagy teljesen elektromos meghajtású járművet gyárthatnak majd. Itt nem csak az i sorozat tagjaira lehet gondolni, hiszen a hibrid rendszert a nagy sorozatban gyártott 3-as és 5-ös modellekbe is beépítik. 2019-ben jöhet a Mini-ből is a teljesen elektromos meghajtású verzió, így a debreceni üzem kapacitását hamar leköthetik.
  • A BMW ezzel a beruházással 1000 új munkahelyet teremt. Viszonyításként: a Mercedes Magyarország jelenleg több, mint 4000 munkavállalót foglalkoztat, és 2020-ig – amikorra elkészül az új gyár – további 2500 felvételével számolnak. Az Audi még erre is rá tesz egy lapáttal, 2017-ben már több mint 12000 munkavállalót alkalmazott. Ebben az iparágban is megfigyelhető a robotizáció, így az újabb, hasonló méretű beruházások a gépsoroknak is köszönhetően már kevesebb munkavállalóval valósulnak meg mint, akár 10 éve.
  • A beruházás az ingatlanárakra és az albérleti díjakra is hatással lehet, ahogy ez például Kecskeméten a Mercedes, és Győrben az Audi esetében is megfigyelhető volt. Nem kizárt, hogy több éves ingatlanpiaci bumm után is emelkedést hozhat egy ilyen méretű beruházás a lakások árában vagy az albérleti piacon. A környező településekről vagy akár a határ menti területekről is munkaerőt vonzhat egy ilyen projekt, így az egyetemisták szeptemberi albérletkereső rohama után sem feltétlenül fullad majd ki az albérleti piac Debrecenben.  

Miért Debrecen?

  • Egy ilyen beruházásnál fontos szempont lehet az adott ország által adott adókedvezmény, de ez nem minden. Fontos még az infrastruktúra (M3-as autópálya, vasúthálózat, debreceni reptér), a beszállítói hálózat és az informatikai és műszaki képzések színvonala is, hiszen közel 1000 munkavállalót szeretnének felvenni a következő időszakban.
  • A BMW Debrecen mellett Miskolcot is mérlegelte a beruházás leendő helyszíneként – Miskolcot a 2000-es években már a Mercedes  is nézegette, mint lehetőséget, de végül ők is mást, Kecskemétet választották. A magyarországi helyszínválasztás talán azért sem meglepő, mert ha megnézzük, akkor a prémium szegmensből az Audi és a Mercedes is folyamatosan bővíti a magyarországi kapacitásait, újabb és újabb modellek gyártását hozva hazánkba. E mellett a Bosch, mint alkatrészgyártó és fejlesztő központ is jelen van hazánkban két központtal is, Budapesten és Hatvanban. Emellett jelentős akkumulátor gyárak  is épültek és épülnek Magyarországon.

(Címlapkép: a BMW lipcsei gyára, fotó: BMW)

 

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.