Csalt a Nissan is, mi lesz a részvényekkel?

Belső vizsgálat is indul, miután a Nissan beismerte: hazudott, meghamisították a motorok károsanyag-kibocsátásáról szóló adatokat. Ennél többet jelenleg nem mondanak, de az eddigi tapasztalatok alapján a botrány sokba fog kerülni nekik és a részvényeseiknek. Az árfolyamesés ma még nem jól kalkulálható, a Nissan viszont azért is úszhatja meg a nagyobb kilengéseket, mert a bírság, és a visszahívások nagyságrendjének ismeretében a piacnak is van már tapasztalata a botrány beárazásában.

picture

Az első hírek alapján az valószínűsíthető, hogy a dízel motorok károsanyag-kibocsátásának manipulációjáról van szó. Ez annak fényében sem meglepő, hogy a VW dízel botránya után nem sokkal már a Renault központjában is házkutatást tartottak, amit továbbiak követtek az elmúlt években. Idén ráadásul a Renault-dízelekkel szerelt Mercedes kisáru szállító modellekről is kiderült, hogy manipulálhatták a szoftvert, hogy megfeleljenek az előírásnak.

A hír azért is kínos, mert az elmúlt években a világ egyik legnagyobb autóipari konszernje lett a Renault cégcsoport, tavaly több mint 10 millió járművet értékesítettek. A cégcsoport magában foglalja a Daciát, a Mitsubishit és a Nissant is. Amennyiben a manipuláció hasonlóan történt, mint a VW csoport esetében, akkor

A VISSZAHÍVÁS VÁRHATÓAN GLOBÁLIS LEHET, TÖBB MILLIÓ AUTÓT ÉRINTHET, ÉS BIZTOSAN NEM TESZ JÓT A MÁRKA IMÁZSÁNAK.

A VW esetében a szoftver azt vette észre, hogy tesztkörülményeknek megfelelő környezetben fut, például stabilan 50 km/h sebesség mellett nem mozdul a kormány.  Ilyenkor automatikusan csökkentette a teljesítményt és ezáltal a káros anyag kibocsátást is. Jogos kérdésként szokott felmerülni, hogy ha tudjuk, hogy ezt a szoftvert/chipet a Bosch gyártotta, akkor miért nem hívják vissza az összes ilyen chippel gyártott autót. Egyszerű a válasz: amíg nem tudják bizonyítani, hogy ezt a nemzetközi mérési rendszer kijátszására, megtévesztésére próbálták használni, amíg nem bizonyítható a csalás, addig a hatóságok nem tudnak ennél erőteljesebben fellépni. Nem véletlen, hogy ezen esetekben a legfontosabb, hogy a céges és egyes esetekben akár a magánlevelezést lefoglalják, hogy bizonyítható legyen a csalás és a felelős is megnevezhető legyen.

A japánok sem lesznek könnyebb helyzetben, mint a VW volt, így az már biztos, hogy

EXTRA KIADÁSOKKAL KELL SZÁMOLNIUK A KÖVETKEZŐ ÉVEKBEN.

Első körben a manipulált autókat kell visszahívniuk és módosítaniuk. Ha szerencséjük van, akkor elég szoftveresen, ami még az olcsóbb megoldás. A VW esetében voltak olyan modellek, melyek csak egy komplett rendszer (AD BLUE) beszerelésével tudták volna hozni a normát. Ennek olyan extra költsége lett volna, hogy a VW inkább visszavásárolta ezeket a modelleket. A költségek természetesen itt nem állnak meg, hiszen egy nagyobb bírság is borítékolva van.

Árfolyamtanulságok és kilátások

Milyen hatása lehet ennek a sztorinak a Nissan részvény árfolyamára az eddigi tapasztalataink alapján? A VW esetében 2015-ben, amikor napvilágot látott a csalás, akkor 175 eurós szintről 90 euróra esett az árfolyam, majd onnan vissza pattanva 100-140 között mozgott az árfolyam. A volatilitás megnövekedett, a korábbinál szélesebb árfolyam sávban folytatódott a kereskedés, végül 120-130 eurós szinten stabilizálódott az árfolyam.

A Mercedes gyártója a Daimler esetében 2015-ben az első hullámban esett a részvény árfolyama, hiszen a szektor került eladói nyomás alá, így most, amikor a Daimler csalását és büntetését bejelentették, esett a részvény árfolyama, de a 2015-ös szinthez képest új aljat már nem ütött az árfolyam, azaz mostanra már kisebb negatív hatása volt a bejelentésnek, a befektetőket nem érte teljesen váratlanul a hír.

Ha ebből indulunk ki, akkor természetesen a Nissan és később várhatóan a Renault árfolyama is esni fog, ha kiderülnek a részletek, ha bizonyítást nyer a csalás. Véleményem szerint ezekre a hírekre már kevésbé reagál kiszámíthatatlanul, nagy volatilitással a piac. Már könnyebben árazható a negatív hatás, már vannak kimenetelek, amelyekkel számolni lehet, a büntetéseket, költségeket arányosítani lehet, ha látjuk a pontos darabszámokat.

A Nissan részvények árfolyamának alakulása

Nem árt felidézni: a szabályozás, a norma és a mérés technikája már évekkel a botrány előtt megkérdőjelezhető volt, hiszen a prospektusok lapjain látható fogyasztási számok sok esetben több literrel mutattak kisebb számot, mint a hétköznap tapasztalt valós adatok. Úgy látszik kellett egy olyan esemény, amelyre a szabályozónak is lépnie kellett. Ennek köszönhetően a VW dízel botránya után egy életszerűbb mérési metódust vezettek be, aminek lényege, hogy valós vezetés közbeni kibocsátást is mérnek, nemcsak laboratóriumi környezetben. Itt azt is vizsgálják, mekkora az eltérés a két mérés között. A szabályozás két ütemben lép életbe 2020-ig.

A Leaf segíthet

A Nissannak talán annyi előnye van a korábban csaláson kapott cégekkel szemben, hogy már gyárt elektromos autót, sőt, a Leaf-ből már több mint 300 ezer darabot adtak el, így a technológia kiforrott. Ez azért fontos, mert  így a szabályozó hatóságok felé könnyebben vállalhatja az új technológia felé való elköteleződést: ezt a VW esetében is elvárták, és ez kihatással lehet a bírság összegére.

Itt is igaz lehet a mondás, hogy aki időt nyer, életet nyer. Az ilyen botrányokban mindig fontos kérdés, hogy az értékesítési számok hogy alakulnak ezek után. A Nissan már évekkel ezelőtt elkezdte átalakítani a motor palettáját, így tud alternatívát kínálni a vásárlóknak, nem most kell egy teljesen új fejlesztésbe kezdenie. A VW esetében is azt láttuk: volt visszaesés, de mivel tudtak alternatívát mutatni a vásárlóknak a benzinmotorjaikkal, később a hibridekkel, így ennek és a konjunktúrának köszönhetően a 2015-ös visszaesés után 2016 és 2017-ben is növelni tudták az értékesítést. A vásárlók reagáltak a dízel botrányra, hiszen az európai dízel hegemónia alább hagyott és közel 20 év után először újra benzinesből vásároltak többet.

A Nissan közleményében egy humor bonbont is elrejtettek: a cég fontosnak tartotta megjegyezni, hogy minden modelljük érintett lehet, kivéve a GT-R, mely a szuper-sportautókkal veszi fel a versenyt. Mondjuk ebben a kategóriában valóban nem jellemző, hogy a vásárlók a fogyasztás alapján tennék le voksukat egy modell mellett. Ettől függetlenül hamarosan ezt a modellt is elérheti a hibridség szele, hiszen már olyan neves gyártók is használnak elektromotort ebben a szegmensben, mint a Ferrari vagy a Porsche.

 

 

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

100 dollár lesz az olajár, ha Venezuela összeomlik

Olvasási idő: 3 p
Elmaradt fejlesztések és karbantartások, hatékonytalan, összeomló teremlés. Pedig több tartalékuk van, mint bárkinek.
picture

Ingatlanpiaci boom – még be-, vagy már kiszállni érdemes?

Olvasási idő: 4 p
A bérek nélkül a bérleti díjak sem emelkedhetnek az egekig.
picture

Meddig nőhetnek Magyarországon a bérek?

Olvasási idő: 4 p
Egyes szektorokban most jöhet az igazi robbanás, az ország keleti felében akár 20-30 százalékos béremelés is lehet az idén.